اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

اعتراض سلفی بر ختم قرآنی امام اعظم در یک شب

اعتراض سلفی بر ختم قرآنی امام اعظم در یک شب

قول قندابی غیرمقلد:

“امام آلبانی در شرح حدیث بیان میکند که خود حضرت رسول الله صلی الله علیه وسلم تمامي قرآن را در کمتر از سه شبانه روز نمي خواند ومي فرمود:

مَنْ صَلَّى فِي لَيْلَةٍ بِمِئَتَيْ آيَةٍ، فَإِنَّهُ يُكْتَبُ مِنَ الْقَانِتِينَ الْمُخْلِصِينَ.

کسي که در يک شب دويست آيه بخواند از زمره مطيعان مخلص خواهد شد.”

پس هر کس بیشتر قرآن بخواند بدعتی است و جهنمی است چنانکه در حدیث داریم: کل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار. (صححه آلبانی)

 

جواب اول:

چنانکه در بخاری شریف به روایت ام المومنین عایشه صدیقه رضی الله عنها موجود است حضرت رسول الله ﷺ شبانه عموما شبانه هشت رکعت نماز می خواندند:

أَنَّهُ سَأَلَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا، كَيْفَ كَانَتْ صَلاَةُ رَسُولِ اللهِ فِي رَمَضَانَ؟ فَقَالَتْ: مَا كَانَ رَسُولُ اللهِ ﷺ يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلاَ فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً يُصَلِّي أَرْبَعًا فَلاَ تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثُمَّ يُصَلِّي أَرْبَعًا، فَلاَ تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثُمَّ يُصَلِّي ثَلاَثًا.

ترجمه: کسی از حضرت عایشه رضی الله عنها پرسید که نماز (تهجُّد) رسول الله ﷺ در ماه رمضان چگونه بود؟ حضرت عایشه رضی الله عنها گفت: رسول خدا ﷺ چه در ماه رمضان و چه در سایر ماه ها یازده رکعت نماز می خواندند. نخست چهار رکعت … و باز چهار رکعت … و سپس سه رکعت وتر.

صحیح البخاری: ۲/۵۳ حدیث ۱۱۴۱ كِتَابُ التَّهَجُّدِ)

و در بعضی روایات ده رکعت و دوازده و بیشتر هم مذکور است.

در احادیث شریف مقدار قرآن خواندن یک رکعت از این هشت رکعت نماز شبانۀ حضرت رسول الله ﷺ مذکور است. با دانستن آن می توان مقدار قرائت هفت رکعت باقیمانده را نیز دانست.

 

(( حضرت رسول الله ﷺ در یک رکعت از هشت رکعت نماز شبانه چقدر قرآن را می خواندند))

عَنْ حُذَيْفَةَ، قَالَ: صَلَّيْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ لَيْلَةٍ، فَافْتَتَحَ الْبَقَرَةَ، فَقُلْتُ: يَرْكَعُ عِنْدَ الْمِائَةِ، ثُمَّ مَضَى، فَقُلْتُ: يُصَلِّي بِهَا فِي رَكْعَةٍ، فَمَضَى، فَقُلْتُ: يَرْكَعُ بِهَا، ثُمَّ افْتَتَحَ النِّسَاءَ، فَقَرَأَهَا، ثُمَّ افْتَتَحَ آلَ عِمْرَانَ، فَقَرَأَهَا، يَقْرَأُ مُتَرَسِّلًا، إِذَا مَرَّ بِآيَةٍ فِيهَا تَسْبِيحٌ سَبَّحَ، وَإِذَا مَرَّ بِسُؤَالٍ سَأَلَ، وَإِذَا مَرَّ بِتَعَوُّذٍ تَعَوَّذَ، ثُمَّ رَكَعَ، فَجَعَلَ يَقُولُ: «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ»، فَكَانَ رُكُوعُهُ نَحْوًا مِنْ قِيَامِهِ، ثُمَّ قَالَ: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ»، ثُمَّ قَامَ طَوِيلًا قَرِيبًا مِمَّا رَكَعَ، ثُمَّ سَجَدَ، فَقَالَ: «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى»، فَكَانَ سُجُودُهُ قَرِيبًا مِنْ قِيَامِهِ. قَالَ: وَفِي حَدِيثِ جَرِيرٍ مِنَ الزِّيَادَةِ، فَقَالَ: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ».

ترجمه: حضرت حذیفه رضی الله عنه روایت می کند که شبی با حضرت رسول الله ﷺ نماز خواندم. آنحضرت ﷺ سورۀ بقره را شروع کردند. فکر کردم بعد از یک صد آیت رکوع خواهند رفت. ولی ایشان سورۀ بقره را ادامه دادند. با خود گفتم شاید بعد از ختم سورۀ بقره رکوع کنند. اما آنحضرت ﷺ سورۀ نساء را شروع کردند و بعد از ختم آن سورۀ آل عمران را شروع نمودند… و بعد از همۀ اینها به رکوع رفتند.

(صحیح مسلم: ۱/۵۳۶ حدیث ۷۷۲ كِتَابُ صَلَاةِ الْمُسَافِرِينَ وَقَصْرِهَا، بَابُ اسْتِحْبَابِ تَطْوِيلِ الْقِرَاءَةِ فِي صَلَاةِ اللَّيْلِ)

 

سورۀ بقره: ۲۸۶ آیت و سورۀ آل عمران: ۲۰۰ آیت و سورۀ نساء: ۱۷۶ آیت است و این سه سورۀ قرآن که حضرت رسول الله ﷺ مطابق این حدیث در یک رکعت قرائت فرمودند جمعاً ۶۶۲ آیت می باشند که تقریباً شش سپارۀ قرآن می شوند و بیشتر از یک ششم قرآن می گردند.

 

پس هنگامی که حضرت رسول الله ﷺ تنها در یک رکعت از هشت رکعت نماز شبانۀ خود شش سپارۀ قرآن را تلاوت می کردند، اگر شش سپاره را ضرب چهار رکعت کنید مقدار تلاوت حضرت رسول الله ﷺ تنها در چهار رکعت نماز شبانۀ ایشان ۲۴ سپاره می گردد.

*و اگر آن را ضرب هشت رکعت کنید مقدار قرائت تقریباً برابر با دو ختم مکمل قرآن می گردد.*

۶ × ۴ = ۲۴ سپاره

۶ × ۸ = ۴۸ سپاره

قرآن ۳۰ سپاره است.

 

حالا می توان درک کرد که حضرت امام اعظم ابوحنیفه رحمه الله چقدر دقیق اعمال و افعال و أقوال حضرت رسول الله ﷺ را می دانست و چقدر عمیقا بر آنها عمل می نمود.

ذَٰلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ.

این سعادت به زور بازو نیست

تا نبخشد خدای بخشنده

جواب دوم:

حضرت امام اعظم ابوحنیفه رحمه الله در اینکار تنها نیست بلکه صحابه کرام و سایر تابعین و تبع تابعین و اکابر علمای اسلام نیز قرآن را در یک شب ختم می کردند.

 

*بعضی از بزرگان دین که قرآن مجید را در یک شب ختم می کردند:*

 

(*) حضرت عثمان بن عفان رضی الله عنه قرآن را در یک رکعت در شب ختم می کرد. (مختصر قیام اللیل: ص ۱۵۷ و شرح معانی الآثار: ۱/ ۳۴۶ حدیث ۲۰۳۹)

(*) حضرت تمیم داری رضی الله عنه نیز در یک شب قرآن را ختم می کرد.

(شرح معانی الآثار: ۱/۳۴۸ حدیث ۲۰۵۱ )

(*) حضرت عبد الله بن زُبـَیْر رضی الله عنه نیز در یک شب قرآن را ختم می کرد. (مختصر قیام اللیل: ص ۱۵۷  بَابُ أَكْثَرَ مَا يُخْتَمُ فِيهِ الْقُرْآنُ، وَأَقَلَّهُ مِنْ عَدَدِ اللَّيَالِي)

(*) حضرت امام شافعی رحمه الله يكبار در رمضان هفتاد بار قرآن را ختم کرد. (مفتاح الجنة از سیوطی: ص ۲۹)

(*) امام جرح و تعدیل وکیع بن جرّاح رحمه الله نیز در یک شب قرآن را ختم می کرد. (سير أعلام النبلاء للذهبی: ۹/۱۴۱)

(*) امام جرح و تعدیل یحیی قطان رحمه الله قرآن را در ۲۴ ساعت ختم می کرد. (تهذیب الاسماء و اللغات از نووی: ۲/۱۵۴ )

 

?(*) امام بخاری رحمه الله نیز در طول ماه مبارک رمضان هر روز یک بار قرآن را ختم می کرد و این ختمش در وقت افطار می بود و می گفت: دعای بعد از هر ختم قبول می شود.

(فتح الباري لابن حجر: ۱/۴۸۱  |  و إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري للقسطلانی: ۱/۳۷)

 

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.