اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

سرانجام گستاخی و بی ادبی نسبت به امام اعظم

سرانجام گستاخی و بی ادبی نسبت به امام اعظم

این روزها فضای مجازی فرصتی شده برای کور دلان و کژ اندیشان، اخیرا برخی از افراد مغرض یا نادان از سایت ها، مطالبی بی اساس را علیه امام اعظم ابوحنیفه رحمه الله پخش می نمایند و قلوب میلیون ها اهلسنت را با این مطالب سخیف، جریحه می کنند.

چند وقت پیش یکی از کاربران فضای مجازی، مطلبی را علیه امام اعظم از سایت های بیگانه کپی کرده و خیلی ویراژ می داد.

اینک می خواهم نخست آن مطلب سیاه را ذکر کنم و سپس به پاسخ آن بپردازم .

 

آقای معترض مغرض گفت:

امام بخاری با سند خویش و خطیب بغدادی نیز با سند خویش از طریق “نعیم بن حماد “نقل کرده اند وقتی که سفیان ثوری از وفات امام ابوحنیفه اطلاع یافت گفت:

الحمدلله ٳن کان لینقض الٳسلام عروة عروة، ما ولد فی الاسلام أشأم منه.

; الحمدلله که از دنیا رفت او حلقه های اسلام را یکی پس از دیگری می گسست، در اسلام کسی بدبخت تر از او پیدا نشده است.

تاریخ صغیر بخاری ۱۷۴، تاریخ بغداد۳۹۸/۱۳

 

پاسخ به این اتهـام:

در سند این قول، نعیم بن حماد است.

در کتب اسماء الرجال نعیم بن حماد بسیار جرح شده است.

کان (نعیم بن حماد) یضع الحدیث فی تقویة السنّة و حکایات مزوّرة فی ثلب نعمان کلّها کذبٌ.

ابن حجر/ تهذیب التهذیب۴۶۳/۱۰

; نعیم بن حماد برای تقویت و تائید سنت، حدیث جعل می کرد و همچنین داستانهای ساختگی در نکوهش امام ابوحنیفه جعل می کرد که همه آنها دروغ هستند.

نعیم بن حماد

مولانا امیر سیالکوٹی به استناد منابع معتبری همچون” میزان الاعتدال ” تهذیب التهذیب ” ترغیب و ترهیب و نهایة السول …وو، نعیم بن حماد را مورد نقد و جرح قرار داده است.

در آخر می نویسد:امام ابوحنیفه شخصیتی است که علامه ابن کثیر در تاریخ” البدایة و النهایة” ایشان را با القابی زیبا مانند:

“أحد أئمة الٳسلام و السادة الأعلام و أحد أرکان العلماء و أحد الأئمة الأربعة أصحاب المذاهب المتبوعة” یاد می کند.

علامه ذهبی ایشان را لقب ” امام اعظم” داده اند .

بنابراین نعیم بن حماد کسی نیست که به خاطر گفتار دروغین او دانشمند جهان اسلام مورد نکوهش قرار گیرد.

تاریخ اهلحدیث ص۶۴

درباره نعیم بن حماد آمده است که ایشان برخلاف مسلک اهل سنت و جماعت معتقد به مخلوق بودن قرآن بود بدین جهت از طرف حکومت وقت به زندان انداخته شد و با همین طرز تفکر از دنیا رفت.

چنانکه علامه خطیب بغدادی می نویسد:

فَجرّ بأقیاده فألقیَ فی حُفرة و لم یکفن و لم یُصلّ علیه، فعل ذلک به صاحب ابن أبی داؤد.

تاریخ بغداد۱۳/۳۱۴

به دستور ابن ابی داؤد او را در همان قید و زنجیرها کشان کشان در گودالی انداختند، نه او را کفن کردند و نه بر وی نماز جنازه خواندند.

برداشت ما این است که در حقیقت نتیجه دشمنی با امام ابوحنیفه بود که این بیچاره حتی از کفن و نماز جنازه نیز محروم گردید.

امام شاہ ولی اللہ محدث دھلوی می فرمایند: جَرّبتُ خَمْسِینَ سَنةً مَنْ تَکلّم فِی أبی حَنِیفَةَ مَاتَ عَلی حَالةِ الکُفْر…

تجربه پنجاه ساله من هست هر کسی که در شأن امام ابوحنیفه رحمه الله گستاخی و بی احترامی کرده، خاتمه و مرگش با کفر بوده است…

?البدور البازغة للامام شاه ولی الله

عبدالله چکرالوی(غیرمقلد) امام جمعه مسجد چینیان والی در لاهور بود، ایشان مرتب در شأن اولیای خدا توهین می کرد، بویژه در مورد امام اعظم می گفت: او دروازهء تمامی فتنه ها است; زیرا تقلید کور کورانه از ایشان، عوام الناس را به گمراهی کشانده است.

بر اثر همین جسارت ها، نهایتا آقای چکرالوی بطور کلی منکر حدیث شد و در میان امت اسلامی یک فرقه ای ویرانگر(منکرین حدیث)ایجاد کرد .

(امام ابوحنیفه و جایگاه علمی ایشان ص۲۲۹ از مولانا صفدر(

بس تجربه کردیم در این دیر مکافات                    با دُرد کشان هر که در افتاد بر افتاد

 

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.