اولین و بزرگترین مرکز پاسخ به شبهات غیرمقلدین فارسی زبان
.

پاسخ به شبهه لامذهب در مورد سقط جنین بر اثر ضرب

پاسخ به شبهه لامذهب در مورد سقط جنین بر اثر ضرب

اعتراض : اگر شخصی زن حامله ای را بزند و بمیرد و جنین مرده ای از او جدا شود غره لارم هست

در حالیکه امام ابوحنیفه می قرماید دیه برای جنین مرده نمی باشد

ودرصحیحین امده ک رسول الله صل الله علیه وسلم برای غره حکم ب یک بره یا کنیز کرد؟

پاسخ دیوبندی:

امروزه مسلمانان با مشکلات عدیده ای گرفتارند متاسفانه!  این طیف سبک سر به جای اینکه به خود سازی خویش اقدام کنند بزرگترین تلاش آنها بدبین کردن جوانان از مکاتب فقهی است.

همانگونه که روافض علیه صحابه پیامبر شبهات وارد می کنند.

نزد احناف این مسئله چهار صورت دارد.

صورت مسئله:

ضرب بطن ٳمرأة حرّة ..

اگر شخصی زن  حامله ای(را  که آزاده است) به شکم زد .

فألقت جنینا میتاً

بر اثر آن جنین مرده ای را سقط کرد .

وجب غرة .

به خاطر سقط جنین غره لازم است.

غرّه ; یعنی دادن کنیز یا غلامی که کوچک و سالم  باشد به وارث جنین .

اگر غره نبود. معادل آن نصف عشر الدیة . نصف عشر دیه را در طی یک سال پرداخت کند که تقریبا ۵۰۰ درهم است.

چنانکه امام محمد می گوید: بلغنا أن رسول الله قضی بالغرة علی العاقلة فی سنة .( زیلعی )

۲)-صورت دوم : فإن ألقته حياً ثم مات فعليه دية كاملة

اگر این خانمی که مضروب شده جنین را زنده سقط کرد سپس جنین مُرد، پس دیت کامل دارد ; زیرا شبه عمد یا قتل خطا است و دیه به گردن عاقله است.

آقای معترض شما که می گوئید حدیث به صورت مطلق آمده .

در صورت دوم نظر شما چیست؟آیا در این صورت هم غره لازم است؟

آیا حدیث و صورت مسئله را شما بهتر فهمیده ای یا فقها؟ حالانکه امام ترمذی می فرماید:

الفقهاء و هم اعلم بمعانی الحدیث”

معانی حدیث را فقها بهتر درک می کنند.

صورت سوم:

وإن ألقته ميتا فماتت الأم فدية( فی الام) و غرة ( فی الجنین..

اگر جنین را در حالی سقط کرد که مرده بود سپس مادر فوت کرد در این صورت، مادر دیه دارد و جنین هم غره دارد.

در این سه صورت که بیان شدند صورت اول و سوم که جنین در شکم مرده و سقط شده غره دارد.

و در صورت دوم که بعد از سقط جنین زنده بود  بعدا مُرد،  دیه کامل دارد.

صورت چهارم: و إن ماتت فألقته ميتا فدية فقط .

اگر مادر بر اثر ضرب فوت کرد سپس جنین را در حالی که مُرده بود سقط کرد.

در این صورت فقط مادر دیه دارد.

دلیل: لأن موت الأم سببٌ لموته ظاهرا، ٳذ حیاته بحیاتها و تنفسه بتنفسها فیتحقق موته بموتها .فلا یکون فی معنی ما ورد به النص .ٳذا الاحتمال فیه اقل فلایضمن بالشک . زیلعی رد المحتار ۷/ ۱۵۸ فصل فی الجنین .

به دلیل اینکه ظاهرا مرگ مادر سبب موت جنین شده است; چون حیات و تنفس جنین وابسته به حیات و تنفس مادر است پس موت جنین با مرگ مادر متحقق می شود.

لذا این مورد چهارم در مفهوم حدیث داخل نیست ; زیرا این احتمال که جنین به خاطر ضرب او مرده است خیلی کم است

پس با شک نمی توان از ضارب ضمان و تاوان گرفت.

این روایت نمی تواند مدعای شما رو ثابت کند; چون ضارب مباشر نیست .

اما پاسخ حدیثی که مستدل شما است:

عن أَبي هُرَيْرَةَ قَالَ اقْتَتَلَتْ امْرَأَتَانِ مِنْ هُذَيْلٍ فَرَمَتْ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى بِحَجَرٍ فَقَتَلَتْهَا وَمَا فِي بَطْنِهَا فَاخْتَصَمُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَضَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ دِيَةَ جَنِينِهَا غُرَّةٌ عَبْدٌ أَوْ وَلِيدَةٌ وَقَضَى بِدِيَةِ الْمَرْأَةِ عَلَى عَاقِلَتِهَا وَوَرَّثَهَا وَلَدَهَا وَمَنْ مَعَهُمْ فَقَالَ حَمَلُ بْنُ النَّابِغَةِ الْهُذَلِيُّ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ أَغْرَمُ مَنْ لَا شَرِبَ وَلَا أَكَلَ وَلَا نَطَقَ وَلَا اسْتَهَلَّ فَمِثْلُ ذَلِكَ يُطَلُّ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّمَا هَذَا مِنْ إِخْوَانِ الْكُهَّانِ مِنْ أَجْلِ سَجْعِهِ الَّذِي سَجَعَ. صحیح مسلم

پاسخ : ما می گوییم این حدیث وجوب غرّه متعلق به همان صورت سوم است که بیان کردیم.

اما پاسخ به روایت مؤطا امام مالک .

…….قال مالك:  أرى ان في بيضة النعامة عشر ثمن البدنة كما يكون في جنين الحرة غرة عبد أو وليدة وقيمة الغرة خمسون دينارا وذلك عشر دية أمه وكل شيء من النسور أو العقبان أو البزاة أو الرخم فإنه صيد يودى كما يودى الصيد إذا قتله المحرم وكل شيء فدي ففي صغاره مثل ما يكون في كباره وإنما مثل ذلك مثل دية الحر الصغير والكبير فهما بمنزلة واحدة سواء .

پاسخ : اولا این روایت منقطع است و روایت مقطوع السند نزد شما فاقد اعتبار است.

 

در ثانی : این قول امام مالک است شما که منکر تقلید هستید چطور از امام مالک تقلید می کنی؟

ثالثا : مدعای شما از این قول ثابت نمی شود; چون ما احناف هم در صورت اول و سوم قائل به وجوب غرّه هستیم.

رابعا : اگر از نظر عقلی هم اگر نگاه کنیم.

در صورت چهارم : علاوه بر دیت مادر  نمی توان بی جهت از ضارب و عاقله اش تاوان و خسارت دیگری که همان غره است گرفته شود .

چنانکه در توضیحات بالا ذکر گردید ظاهرا جنین به خاطر مرگ مادر ، مرده است نه به خاطر ضرب .

فافهم و تامل .

تهیه : ابوحمّاد دیوبندی

تمامی حقوق برای سایت راه حقیقت محفوظ است(ثبت شده در وزارت فرهنگ و ارشاد)پاسخ به شبهات غیرمقلدین,پاسخ به شبهات سلفی,پاسخ به شبهات وهابی.