مسائل غیر مقلدینمسائل گوناگون

آیا نزد عده ای ازغیرمقلدین(مدعیان اتباع ازقرآن وحدیث)متعه جایزست؟

در این جواب جمهور اشکال وجود دارد ؛ زیرا این دو آیه‌ای که ازآن‌هابرای تحریم متعه استدلال گرفته می‌شود،مکّی هستند و بعد از نزول این دو آیه به اتفاق متعه حلال شده است. پس دانسته شد که آن دو آیه بر حرام بودن متعه دلالت نمی‌کنند، و اگر فرض کنیم که آن‌ها بر حرمت متعه دلالت می‌کنند، پس احادیث حلال بودن متعه ثابت کننده‌ی امری زاید هستند، و اضافه کردن برقرآن با خبر مشهورجایزست.

آیا نزد عده ای ازغیرمقلدین(مدعیان اتباع ازقرآن وحدیث)متعه جایزست؟
دوستی از مدعیان قرآن وحدیث خواستندکه جواب این حقیقت رابدهند وبه نوعی درنوشتارخودنشان دادند که این حقیقت اتهامی بیش نیست.

ما برآن شدیم که این مطلب، یعنی جواز متعه نزدمدعیان قرآن و حدیث که بنابر متون بزرگان و مشایخ این منهج به اثبات رسیده است:
فی هذا الجواب ما فیه ؛ إذ الآیتان اللتان یستدل بهما علی تحریم المتعةمکیتان و قدأحلّ المتعةبعدهما بالاتفاق، فعلم أن الآیتین المذکورتین لاتدلان علی تحریم المتعة، و لو فرضنا فتکون أحادیث التحلیل مثبتة لأمر زائد،والزیادةعلی الکتاب بالخبرالمشهور جائزة،وبالجملة القول بتحریم المتعةلایخلوعن اشکال، و شبهةالتحلیل لم ترتفع إلی الآن..
در این جواب جمهور اشکال وجود دارد ؛ زیرا این دو آیه‌ای که ازآن‌هابرای تحریم متعه استدلال گرفته می‌شود،مکّی هستند و بعد از نزول این دو آیه به اتفاق متعه حلال شده است.

پس دانسته شد که آن دو آیه بر حرام بودن متعه دلالت نمی‌کنند، و اگر فرض کنیم که آن‌ها بر حرمت متعه دلالت می‌کنند.

پس احادیث حلال بودن متعه ثابت کننده‌ی امری زاید هستند، و اضافه کردن برقرآن با خبر مشهورجایزست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن