جایگاه امام اعظم در علم حدیث

جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

 

 

برای مقام شامخ وجایگاه والای امام اعظم ابوحنیفه نعمان بن ثابت رح همین کافی وبسنده است که ایشان شرف وافتخاردینی وروحانی تابعیت را دارند.

 همین فضلیت، ایشان را ازلحاظ اسناد عالی برفقهاء ومحدثین معاصرممتازنموده است .

چنانکه ابن حجرهیثمی مکی می نویسد:{ إنه أدرك جماعة من الصحابة كانوا بالكوفة بعدمولده بهاسنة ثمانين فهومن طبقة التابعين ولم يثبت ذلك لأحدمن أئمة اﻷمصارالمعاصرين له كاﻷوزاعي بالشام ،والحمادين بالبصرة، والثوري بالكوفة ومالك بالمدينة المشرفة ،والليث بن سعد بمصر}الخيرات الحسان فصل ۶ص۲۱

ترجمه:ایشان (امام ابوحنیفه رح) پس ازتولدش درسال ۸۰هج ،تعدادی ازاصحاب را درکوفه ملاقات نمودند.لذا ایشان ازطبقه تابعین بشمارمی رونداین مقام برای هیچ کسی ازفقهاء ومحدثین معاصرش مانند:

  • اوزاعی درشام ،
  • حمادبن زید
  • وحمادبن سلمه دربصره ،
  • سفیان ثوری درکوفه،
  • امام مالک درمدینه
  • ولیث بن سعددرمصرحاصل نشده است .
  • حافظ الدنیاامام ابن حجر عسقلانی نیزدرپاسخ یک سئوال واستفسار ،تابعی بودن امام ابوحنیفه را همراه دلیل اینگونه تشریح می دهند.

{أدرك اﻹمام أبوحنيفة جماعة من الصحابة ﻷنه ولدبالكوفة سنة ثمانين من الهجرة وبها يومئذ من الصحابة عبدالله بن أبي أوفى فانه مات بعدذلك باﻻتفاق ،وبالبصرة يومئذ أنس بن مالك ومات سنة تسعين أوبعدها،قدأوردابن سعد بسندلابأس به أن أباحنيفة رأى أنساوكان غيرهذين في الصحابة بعده من البلاداحياء.وقدجمع بعضهم جزأ فيما ورد من رواية أبي حنيفة عن الصحابة لكن لايخلوا أسنادها من ضعف والمعتمد على إدراكه ماتقدم وعلى رؤيته لبعض الصحابة ماأورده ابن سعد في الطبقات ،فهوبهذاﻹعتبارمن طبقة التابعين}تبييض الصحيفة ص ۲۵،۲۶

ترجمه: امام ابوحنیفه رح تعدادی ازصحابه رادریافته اندزیرا درسال هشتاد هجری درکوفه چشم به جهان گشودند آن زمان عبدالله بن ابی اوفی درکوفه می زیستند چون ایشان بالاتفاق پس ازسال ۸۰ه ج ازدنیارحلت نمودند آن روزها دربصره حضرت انس بن مالک که درسنه ۹۰هج یاپس ازآن وفات کردند ،می زیستند.ابن سعدباسندصحیحی که هیچ اشکالی درآن نیست بیان می دارند .بدون تردید امام ابوحنیفه رح حضرت انس رض را دیده اندعلاوه ازاین دو صحابی بزرگوار، اصحاب زیادی درشهرهای دیگر درقید حیات بودند.برخی ازعلماء روایات امام اعظم را ازصحابه در جزوه ها ورساله هایی جمع آوری نموده اند لیکن سندشان خالی ازضعف نیست .

امادرخصوص دریافت امام ،عصر طلایی صحابه را،قول راجح وقابل اعتماد همان است که قبلا بیان گردید.ودرباره رؤيت ايشان برخی ازاصحاب را ،سخن قابل اعتماد آنست که ابن سعددرطبقات ذکرنموده است .پس بااین اعتبارامام ابوحنیفه رح ازطبقه به شمارمی روند .

ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن