جایگاه امام اعظم در علم حدیث

جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش پنجم

 

 

مؤرخ فرزانه وبزرگ شیخ محمدبن یوسف صالحی درکتاب معتبر، مقبول ،جامع وگرانسنگ اش (عقودالجمان فی مناقب الامام الاعظم ابی حنیفة النعمان) جایگاه بزرگ امام را بشرح ذیل برشته تحریردرمی آورند{إعلم رحمك الله أن اﻹمام أباحنيفة رحمه الله تعالى من كبارحفاظ الحديث وقد تقدم أنه أخذ عن أربعة آلاف شيخ من التابعين وغيرهم وذكره الحافظ الناقد ابوعبدالله الذهبي في كتابه الممتع طبقات الحفاظ من المحدثين منهم ولقد أصاب وأجاد ،ولولاكثرة إعتنائه بالحديث ماتهيأ له إستنباط مسائل الفقه فإنه أول من استنبطه من اﻷدلة }عقود الجمان ص ۳۱۹٫

ترجمه: بدان خداوندبرتورحم کند بدون تردید امام ابوحنیفه رح ازکبارحفاظ حدیث به شمارمی روند درصفحات قبل بیان گردید که ایشان از۴۰۰۰شیوخ تابعین و غیره علم رافراگرفته اند.

وحافظ ناقد (نکته سنج )ابوعبدالله ذهبی درکتاب بسیاروزین وسودمندش(تذکرة الحفاظ) ایشان را درردیف وطبقات حفاظ محدثین قرارداده اند. (واین یک دلیل محکم است برای حافظ حدیث بودن حضرت امام ) بدون شک انتخاب وگزینش (علامه ذهبی) درمورد امام رح بسیار درست ونیکو است اگرایشان نسبت به حدیث عنایت واهتمام زیادی نمی داشتند هیچگاه استعداد استنباط واستخراج مسائل فقه دراو پیدا نمی شد زیرا وی نخستین کسی است که مسائل فقهی را از دلایل استنباط نمودند.بطورعموم درمیان طیف کبار محدثین وایمه حفاظ حدیث ،درخصوص مقام والای امام اعظم درعلم حدیث تذکره می شود.چنانکه امام المحدثین ابوعبدالله حاکم نیشابوری درکتاب مشهورش [معرفة علوم الحديث] تحت نوع ۴۹-چهل ونهم می نگارد:{هذا النوع من هذه العلوم معرفة اﻷئمة الثقات المشهورين من التابعين ممن يجمع حديثهم للحفظ والمذاكره والتبرك بذكرهم من الشرق إلى الغرب }

ترجمه: این نوع علم حدیث درمورد شناخت ائمه ثقات( قابل اعتماد)تابعین وتبع تابعین که درشرق وغرب مشهوراند کسانی که روایات آنها جهت حفظ ومذاکره وتبرک جمع آوری می شوند ،می باشد.سپس تحت این نوع یازده مرکزعلمی مدینه، مکه ،مصر، شام، یمن ،یمامه ،کوفه، جزیره بصره ،واسط وخراسان ازشهرهای اسلامی که مشاهیر ایمه درآن می زیسته اند نام می برد :

  • محدثین مدینه عبارتنداز:امام محمدبن مسلم زهری ،محمدبن المنکدرقرشی،ربیعة بن عبدالرحمن الرأى ،امام مالك بن أنس ،عبدالله بن دينار،عبيدالله بن عمربن حفص عمرى ،عمربن عبدالعزيز ،سلمه بن دينار،جعفربن محمد الصادق وغيره
  • محدثين مكه: إبراهيم بن ميسره ،إسماعيل بن أميه، مجاهدبن جبير،عمروبن دينار، عبدالملك بن جريج ،فضيل بن عياض وغيره .
  • محدثين مصر: عمروبن الحارث ،يزيدبن ابي حبيب ،عياش بن عباس القتباني ،عبدالرحمن بن خالدبن مسافر،حيوة بن شريح التجيبي ،رزيق بن حكيم اﻷيلى وغيره
  • محدثین شام:عبدالرحمن بن عمرواﻷوزاعی ،شعيب بن أبي حمزه الحمصی،رجاءبن حيوة الكندى ،إمام مكحول(الفقيه) وغيره.
  • محدثين يمن: همام بن منبه ،طاؤس بن كيسان ضحاك بن فيروز ديلمي ،شرحبيل بن كليب صنعانى وغيره
  • محدثين يمامه: يحيي بن كثيرأبي كثير،أبوكثيريزيدبن عبدالرحمن السحيمى ،عبدالله بن بدريمانى وغيره .
  • محدثين كوفه: عامربن شرحبيل الشعبي ،إبراهيم نخعي ،أبوإسحق ألسبيعي ،عون عبدالله ،موسى بن أبي عائشة الهمداني ،سعيد بن مسروق الثورى،الحكم بن عتيبه الكندى ،حمادبن ابي ابى سليمان (شيخ ابوحنيفه)،منصوربن المعتمرالسلمى ،زكريابن ابي زائده الهمداني ،مسعربن كدام الهلالى ،{امام أعظم أبوحنيفة النعمان بن ثابت التيمي} ، سفيان بن سعيد الثوري،ألحسن بن صالح بن حى ،حمزه بن حبيب ألزيات ،زفربن الهذيل (شاگردنمونہ وممتاز ابوحنیفه) وغیره.
  • محدثین جزیره: میمون بن مهران ،کثیربن مره حضرمی ،ثوریزیدابوخالدالرحبی ،زهیربن معاویه ،خالدبن معدان العابد وغیره .
  • محدثین بصره:ایوب بن ابی تیمیه السختیانی ،معاویه بن قره مرنی ،عبدالله بن عون ،داودبن ابی هند ،شعبه بن الحجاج (امام جرح وتعدیل)،هشام بن حسان ،قتاده بن دعامه سدوسی ،راشدبن نجیح حمانی وغیره.
  • محدثین واسط (شهری درعراق):یحیی بن دیناررمانی ،ابوخالدیزیدبن عبدالرحمن دالانی ،عوام بن حوشب وغیره .
  • محدثین خراسان:عبدالرحمن بن مسلم ،عتیبه بن مسلم ،ابراهیم بن ادهم الزاهد،

محمدبن زیاد وغیره .معرفة علوم الحديث از حاكم نيشابوري ص۲۴۹-۲۴۰٫

ادامہ دارد…

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن