جایگاه امام اعظم در علم حدیث

جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش سوم

 

بخش سوم

پیشتازی ومهارت درعلم حدیث.امام مسعربن کدام که ازاکابر حفاظ حدیث است درمورد تبحر وجایگاه امام می فرماید:طلبنا مع ابی حنیفة الحديث فغلبنا ،وأخذنا فی الزهدفبرع علينا وطلبنا معه الفقه فجاءماترون. (مناقب ذهبي ص۲۷)

ترجمه :جهت فراگیری وتحصیل حدیث همراه ابوحنیفه بودیم ایشان برماغالب شدند،درزهدو پرهیزگاری مشغول شدیم دراین زمینه نیزایشان برمافائق وبرتر آمد،علم فقه راهمراه ایشان آغاز نمودیم می بینید که دراین رشته چه گوهرافشانی ها ودرهایی را سفتند.مسعربن کدام شخصیتی است که امام شعبه بخاطر حافظه فوق العاده واتقان اش ایشان را لقب مصحف (مجموعه کتاب) داده اند. (تذکرة الحفاظ۱/۱۸۸).

وحافظ ابومحمد رامهرمزى كه نخستین نویسنده کتاب اصول واصطلاحات حدیث است درکتاب “المحدث الفاصل بین الراوی والواعی” می گوید: هنگامی که درمیان امام شعبه وامام سفیان ثوری درخصوص روایتی اختلاف نظرپیدا می شد می گفتند: (اذهبنا الی المیزان مسعربن کدام )

ترجمه:بیابرویم نزد مسعربن کدام که ترازو فوق تخصص در رشته حدیث است.جای تأمل است كه شعبه وسفيان ثورى هردوتا اميرالمؤمنين في الحديث هستندمیزان وترازوی این دو محدث فرزانه کسی است که درمورد فزونی دانش وپیشتازی امام اعظم درزمینه های مختلف ،گواهی می دهد،نتیجه می گیریم که پایه علمی امام بزرگواردر فن حدیث درسطح بسیارعالی بوده است.محدث ومؤرخ مشهورحافظ ابوسعدسمعانی درکتاب اﻷنساب درتذكره امام ابوحنيفه مي نويسد:{إشتغل بطلب العلم وبالغ فيه حتى حصل له مالم يحصل لغيره } (اﻷنساب ص۱۶۹)

ترجمه : امام ابوحنیفه درطلب علم ودانش مشغول شدند وجهت دریافت آن چنان سعی وتلاش بلیغ نمودندتااینکه حاصل گشت برای ایشان (گنجیه ای ازدانش) آنچه که حاصل نشد برای دیگران .استاد حدیث امام احمدبن حنبل وامام بخاری ، شیخ الاسلام حافظ ابوعبدالرحمن مقری نیزکمال علمی امام ابوحنیفه را اعتراف نموده اند وهنگامی که ازایشان حدیث روایت می کرد اظهارمی داشت:{أخبرناشاهنشاه }شاهنشاه علم حدیث به ما خبردادند. حافظ ابو عبدالرحمن مقری ازشاگردان ویژه امام اعظم می باشند حدود۹۰۰حدیث ازامام بزرگوارشنیده روایت نموده اندچنانکه علامه کردی درمناقب امام اعظم (ج۲ص۲۱۶)می نویسند:عبدالله بن یزید المقری (ابوعبدالرحمن )سمع من اﻹمام تسع مأة حديث

محدث بلندپایه حافظ یزیدبن هارون بااین الفاظ حضرت امام اعظم را ستوده اند

[كان ابوحنيفة نقيا،تقيا،زاهدا،عالما،صدوق اللسان أحفظ أهل زمانه ] (أخبارابي حنيفه واصحابه ازحميرى ص۳۶)

ترجمه: ابوحنیفه فردی پاکیزه،متقی،پرهیزگار،دانشمند،بسیار راستگوودرمیان معاصرین اش حافظه ای فوق العاده درعلم حدیث داشتند.

امام جرح وتعدیل یحیی بن سعیدالقطان با این الفاظ زیبا،تبحروگستره ی علمی امام را به رشته تحریردرمی آورند:{والله لأعلم هذه اﻷمة بما جآءعن الله ورسوله}(مقدمه کتاب التعلیم ازمسعودبن شیبه سندهی بحواله ابن ماجه وعلم حدیث ص ۱۶۷ ازمحقق کبیرعلامه محمد عبدالرشید نعمانی)

ترجمه: بخدا قسم !ابوحنیفه (درعصرخودش )نسبت به آنچه که ازسوی خدا ورسولش آمده است ازهمه ی این امت دانشمندتر است.

ادامه دارد…

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن