عقیده

پاسخ به غیرمقلد مجسم (۱۰)

قول رئيسي:اثبات حضور ذات خدا در آسمان از ديدگاه سلف:
امام ابوحنيفه: مي گويد: هر کسي که گويد: نميدانم خدايم در آسمان است و يا اينکه در زمين است ؛او کافر است و هر کسي که گويد خدا در عرش است ونمي دانم آيا عرش در آسمان است يا زمين !؟ «او کافر است».(الفقه الابسط ص۴۶ ، ابن ابي العز في شرح الطحاويه ص ۳۰۱) زني از امام اعظم پرسيد: خدايي که تو عبادت ميکني در کجاست ؟!پاسخ دادند:خداوند متعال در آسمان است نه زمين! مردي پرسيد: اين سخن خدا را چه پاسخي داري که مي گويد: و هو معکم اينما کنتم ؟؟امام فرمودند: اين به منزله ي اين است که مردي به تو نامه اي مي نويسد؛ که من با تو هستم در حالي که او از تو غايب است!«الاسماءوالصفات».  و همچنين گفته هاي مشابهي همچون اقوال امام اعظم از سلف صالح وجود دارد و به خاطر اختصار ذکرشان نکردم.  و اخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمين. رئيسيپايان قول رئيسي)

سني حنفي گويد :بر رئيسي محقق!! لازم بود كه سند اين دو قول امام ابوحنيفه رحمه الله را ذكر و به صحت مي‌رسانيد، اما اين كار را نكرده است. حتّي صفحه‌‌ي «الأسماء و الصفات» را ذكر نكرده است.اماروايت نخست رئيسي كه از شرح ابن ابي العز آن را نقل كرده است، سندي متصل ندارد و خود ابن ابي العز تصريح دارد كه اين روايت از ابومطيع بلخي است. لذا اين روايتش صحيح نيست و معارض است با روايات ديگر ابومطيع نسبت به روايت نفي مكان براي الله تعالي از امام ابوحنيفه رحمه الله تعالي.
لذا اين روايت اعتباري ندارد و راوي آن نزد محدثين ضعيف است چنان كه ضعف او را از قول خود ابي العز به اثبات خواهيم رساند – إن شاء الله تعالي-.
ابن ابي العز اين واقعه را چنين نقل كرده است : (روي شيخ الإسلام أبو إسماعيل الأنصاري في كتابه : الفاروق ، بسنده إلي أبي مطيع البلخي : أنه سأل أبا حنيفة عمن قال : لا أعرف ربي في السماء أم في الأرض ؟ فقال : قد كفر ؛ لأن الله يقول : { الرَّحْمَنُ عَلَي الْعَرْشِ اسْتَوَي } وعرشه فوق سبع سماوات ، قلت : فإن قال : إنه علي العرش ، ولكن يقول : لا أدري العرش في السماء أم في الأرض ؟ قال : هو كافر ، لأنه أنكر أنه في السماء ، فمن أنكر أنه في السماء فقد كفر . وزاد غيره : لأن الله في أعلي عليين ، وهو يدعي من أعلي ، لا من أسفل . انتهي . شرح العقيدة الطحاوية , ص ۲۸۰/ المكتب الإسلامي – بيروت ۱۳۹۱هـ ق)
توجه كرديد كه سند انصاري تا بلخي ذكر نشده است تا توثيق رجالش مشخص باشد.
و خود ابن ابي العز نسبت به ابو مطيع چنين نوشته است :
❋وأما أبو مطيع فهو : الحكم بن عبدالله بن مسلمة البلخي ضعفه أحمد بن حنبل و يحيي بن معين و عمرو بن علي الفلاس و البخاري و أبو داود و النسائي و أبو حاتم الرازي و أبو حاتم محمد بن حبان البستي و العقيلي و ابن عدي و الدار قطني وغيرهم .شرح العقيدة الطحاوية – ص ۳۴۲)اما ابو مطيع, او حكم بن عبدالله بن مسلمه‌ي بلخي است كه امام احمد و يحيي بن معين و عمرو بن علي فلاس و امام بخاري و ابوداود و نسائي و ابوحاتم رازي و ابوحاتم محمد بن حِبّان بستي و عُقَيلي و ابن عدي و دارقطني و ديگران او را ضعيف شمرده‌اند.
لذا وقتي كه ابومطيع نزد ابن ابي العز ضعيف است، چگونه از او اثبات مكان براي الله از امام ابوحنيفه را بدون سند ما قبل, نقل مي‌كند؟!!
ثانياً : اگر اين قول بالفرض از امام اعظم ثابت باشد، پس فتواي كفر به خاطر اين نيست كه آن شخص گفته باشد «لا أعرف ربي في السماء أو في الأرض»، يا بگويد : « إنه علي العرش، ولا أدري العرش أفي السماء أو في الأرض» ,بلكه به اين خاطر است كه او الله تعالي را مختصّ به حَيِّز و جهت و مكان قرار داده است. و هر آن چيزي كه مختص به حَيِّز و جهت مكان باشد, آن بالضرورة نيازمند و محدَث خواهد بود. آن گونه كه مشبِّهه پنداشته‌اند كه آسمان و عرش مكانِ الله تعالي هستند، قطعاً منظور امام نبوده و نيست زيرا؛ عبارات امام نسبت به نفي مكان صريح هستند چنان كه ما آن را در آخر همين بحث ذكر خواهيم كرد – إن شاء الله تعالي-. امام عِزّ بن عبدالسلام شافعي رحمه الله در كتابش « حل الرموز» در بيان منظور امام ابوحنيفه رحمه الله چنين فرموده است : « لأن هذا القول يوهم أن للحق مكانا، ومن توهم أن للحق مكانا فهومشبه». اهـ، زيرا اين قول موهم مكان براي الله تعالي است، و هر كسي كه گمان داشته باشد كه الله تعالي مكان دارد, او مشبِّه است.)ملا علي قاري رحمه الله اين گفته‌ي عزّ بن عبد السلام را تاييد كرده و گفته‌است : «ولا شك أن ابن عبد السلام من أجل العلماء وأوثقهم، فيجب الاعتماد علي نقله». اهـ.بدون ترديد ابن عبدالسلام از بزرگ‌ترين و ثقه‌ترين علماست ، پس واجب است كه اعتماد به نقل او كرده شود.)
شرح ملا علي القاري بر الفقه الأكبر, ص/ ۱۹۸)
↩ ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − نه =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن