عقیده

پاسخ به غیرمقلد مجسّم (۶)

قول رئيسي:
پاسخ به شبهات:
۱-شما که مي گوييد: خدا در آسمان است چه پاسخي براي اين آيه قرآن داريد: و هو معکم اينما کنتم ؛و او با شماست هر کجا که باشيد!!
فرق است بين ذات و صفات خدا! آري خدا مي گويد هر کجا که باشيد من با شما هستم ؛ولي معيت خداوند با صفات او ؛همچون: بصيرت ،علم,،خبيريت و ساير صفات مي باشد. پايان قول رئيسي)
سني حنفي گويد :شما مُنكر تأويل هستيد, وقتي كه اهل سنت و جماعت مي‌گويند : منظور از «استوي علي العرش» اين است كه تدبير امور الهي از عرش مي‌شود, شما مي‌گوييد : تأويل قبول نيست. الآن شما را چه شده است كه داريد نصوص آيات را تأويل مي‌كنيد؟! چيزي كه خودتان آن را قبول نداريد چرا به آن چنگ مي‌زنيد ؟!
آری شما تأویل نمی کنید بلکه حذف می کنید درصورتی که (الحذف خلاف الاصل) حذف خلاف اصل است.اگرتأویل راتسلیم نمائید آنگاه پرسش این است  آیا صفت علم ازخدا جدا می شود؟!سئوال بعدی این است که(هو)ضمیراست  وقاعده ی نحوی است«وضع الضمائر للذات» ضمیرها برای ذات بکارمی روند نه برای صفت ،چگونه شما ضمیرهورا برای صفت توجیه کردی ؟نیزطبق گفته ی شما اگرعرش مکان خداست بایستی مکان (عرش)محیط برمکین (خدا) باشد ،دراینصورت لازم می آیدکه عرش محیط و الله، محاط قرارگیرد ،آنگاه معنای 《وکان الله بکل شیء محیطا》 چه می شود؟عرش حاد والله محدود.؟بازسئوال پیدا می شود آیاعرش بزرگتراست یا الله؟
اگرعرش بزرگتراست  آنگاه موجبه کلیه «الله اکبرمن کل شیء » ازبین می رود.

قول رئيسي :عبدالله بن عباس در حديثي مي گويد: آسمانها و زمين بسان خردلي در يد خداوند قرار دارند. پايان قول رئيسي)
پاسخ حنفی :
اولاً : شما حواله نداده‌اید.
ثانياً : پس وقتي كه زمين و آسمان در يد خداوند قرار دارند چگون آن ذات پاك داخل آسمان قرار مي‌‌گيرد؟!
فافهم وتدبر.
نشود کس به کنج خانه فقیه/
کم بَود مرغ خانگی را پیه /
↩ ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهار =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن