مسائل ترک رفع یدین

ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین

متسلفین جاهل و کاهل نماز، می گویند خواندن صلوة التسبیح صحیح نیست وبدعت است.
جواب: برخی  که می گویند: حدیث صلاه التسبیح موضوع یا درست نیست از لحاظ علمی این قول مرجوح و غیر معتبر است .
قول راجح و صحیح این است که صلاه التسبیح از حدیث صحیح ثابت است
درباره حدیث نماز تسبیح، محدثِ عصر ،حضرت مولانا محمد یوسف بنوری رحمت الله علیه بانی جامعه العلوم الاسلامیه بنوری کراچی در کتاب”معارف السنن”  بسیار مفصل و مدلل، بحث علمی و فنی نموده اند که در ذیل بیان می شود.
ثبوت صلاه التسبیح از حدیث صحیح:
ـــــــــــ
تعداد احادیث منقول شده در مورد صلاه التسبیح از اعتبار تعداد ده(۱۰) حدیث هستند که از درج ذیل صحابه کرام رضوان الله علیهم اجمعین مروی است:

۱- حضرت عبدالله ابن عباس رض
۲- حضرت فضل بن عباس رض
۳- حضرت عباس رض
۴- حضرت ابورافع رض
۵- حضرت انس رض
۶- حضرت ابن عمر رض
۷- حضرت علی رض
۸-حضرت جعفر رض
۹- حضرت عبدالله ابن جعفر رض
۱۰- یک صحابی انصاری رض که در نام آن اختلاف است

در این احادیث از همه مشهور ترین وباعتبارسند از همه صحیح ترو معتبرتر، حدیثِ حضرت ابن عباس رض است علاوه بر این بعضی از محدثین بقیه احادیث را ضعیف یا موضوع قرار داده اند لیکن از قدماء محدثین بزرگ و حضرات بسیار جلیل القدر حدیث صلاه التسبیح را “صحیح “یا کم از کم “حسن” قرار داده اند و قول موضوع بودن را هیچ کدام اختیار نکرده اند

چنانکه درج ذیل محدثین این حدیث را صحیح قرار داده اند:-
۱- ابو علی بن سکن رح
۲- ابن خزیمه رح
۳- حاکم رح
۴- ابن منده رح
۵- ابوبکر الآجری رح
۶- ابوبکر ابن ابوداود رح
۷- ابو موسی المدینی رح
۸- دیلمی رح
۹-خطیب رح
۱۰- سمعانی رح
۱۱- ابوالحسن المصری رح
۱۲- ابوالحسن المقدسی رح
۱۳- بلقینی رح
۱۴- علائی رح
۱۵- زرکشی رح
___________________

و درج ذیل مشایخ حدیث این را “حسن” قرار داده اند.

۱- ابن المدینی رح که شیخ امام بخاری رح و امام مسلم رح است
۲- منذری رح
۳- ابن الصلاح رح
۴- نووی رح
۵- سبکی رح
۶- ابن حجر رح
———–
تمام این بزگواران  درعلم حدیث امام وماهر فن و متخصص هستند که آن ها را در این فن مقتدا و امام تسلیم کرده اند برای همین در مقابل این حضرات قول کسی که می گوید: این حدیث موضوع یا ضعیف است هیچ اعتباری ندارد واضح شد کسانی که حدیث صلاه التسبیح را “موضوع” می گویند
(۱)ابن جوزی زح
(۲)علامه ابن تیمیه رح
و ابن عبدالهادی رح هستند که همه حنابله اند

لیکن امام احمد رح حدیث مذکور را فقط ضعیف قرار داد ه اند لیکن این حضرات از موقف امام خود تجاوز کرده این حدیث را موضوع گفته اند  .
درباب جرح ، عادت تند روی وتشدد این حضرات مشهور است( که نا قابل اعتبار است)
——
خلاصه اینکه:حدیث حضرت ابن عباس در مورد صلاه التسبیح از اعتبار سند “صحیح” یا “حسن” است آن را ضعیف یا موضوع گفتن معتبر نیست-

و اگر بالفرض حدیث “ضعیف” هم باشد، باز هم در باب فضایل دار و مدار استدلال بر صحت حدیث نمی شود  و در باب فضایل حدیث ضعیف هم حجت وقابل عمل است

لهذا چنین مسئله ی را که تعلق آن به فضایل است مروی بودن بیش از ده احادیث برای اطمینان قلب عمل کننده ،کافی است بدین جهت علماء و مشایخ بزرگ آن را مستحب قرار داده اند و خود مطابق آن عمل نموده اند که  سر فهرست همه
حضرت عبدالله بن مبارک رحمت الله علیه است-
{ خلاصه از معارف السنن ج:۴ص:۲۸۲ـ۲۸۵ و ازاللآلی المصنوعه, التعقبات،
التلخیص الحبیر، شرح المهذّب،المغنی،الترغیب، رد المحتار، تعلیقات علی اثار السنن و غیرها}مفتی عبدالرئوف سکهروی مدظله
ترجمه: اسامه حنفی

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن