جایگاه امام اعظم در علم حدیث

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث (۱۰)

دراین قسمت جهت استفاده علاقمندان ، توثیق وتعدیل برخی ازایمه جرح وتعدیل را بصورت انفرادی ذیلا ذکرمی کنیم.

۱-قال محمدبن سعدالعوفي سمعت يحيي بن معين يقول:كان أبوحنيفة ثقة ﻻيحدث بالحديث إﻻ بمايحفظه ولايحدث بماﻻيحفظ .تهذيب الكمال حافظ مزى ۷/۳۴۰٫ترجمه:محمدبن سعدعوفی میگوید:ازیحیی بن معین شنیدم گفت:امام ابوحنیفه فردی ثقه و مورداعتماد بود همان حدیث را حفظ ویاد داشت بیان می کردوحدیثی را که حفظ نداشت آنربیان نمی کرد.

۲-وقال صالح بن محمداﻷسدي الحافظ سمعت يحيي بن معين يقول:كان أبوحنيفة ثقة فى الحديث تهذيب الكمال ۷/۳۴۰

ترجمه:حافظ صالح بن محمد اسدى مي گوید: ازیحیی بن معین شنیدم گفت : ابوحنیفه درعلم حدیث ثقه ومورداطمینان بود.

۳-وقال علی بن المدینی أبوحنيفة روى عنه الثورى،وابن المبارك وحمادبن زيد وهشيم ووكيع بن الجراح وعباد بن العوام وجعفربن عون وهوثقة لابأس به .جامع بيان العلم وفضله ۲/۱۰۸۳ازحافظ بن عبدالبر.

ترجمه : استادبرجسته امام بخاری ،علی بن مدینی می گوید:امام ابوحنیفه فردی ثقه وقابل اعتماد بودهیچ اشکالی دراونبودسفیان ثوری ،عبدالله بن مبارک، حمادبن زید ،هشیم ،وکیع بن الجراح ،عبادبن عوام ،وجعفربن عون ازایشان روایت کرده اند.

۴-قال محمدبن إسماعيل سمعت شبابة بن سواركان شعبة حسن الرأى في أبي حنيفة .اﻹنتقاءفى فضائل اﻷئمة الثلاثة الفقهاءص ۱۹۶ ازحافظ ابن عبدالبر.ترجمه :امام بخاری می گوید:ازشبابه ابن سوارشنیدم گفت :شعبه بن حجاج نظرش درمورد ابوحنیفه بسیارخوب ومساعد بود

۵-قال عبدالله بن أحمدبن إبراهيم الدورقي قال:سئل يحيي بن معين وأناأسمع عن أبي حنيفة فقال:ثقة ماسمعت أحدا ضعف هذا شعبة بن الحجاج يكتب إليه أن ويأمره وشعبة شعبة .جامع بيان العلم فضله ۲/۱۰۸۴٫عبدالله بن احمد دورقی گوید:ازیحیی بن معین دررابطه با امام ابوحنیفه پرسیده شد ومن گوش فرا می دادم فرمود: درعلم حدیث بسیارثقه ومورد اعتماد است ومن ازکسی نشنیده ام که ایشان را تضعیف نماید.همین امام شعبه بن حجاج برایش مکتوب روانه می کرد( نامه می نوشت )که حدیث بیان کند یعنی اورا دستورمی داد وجایگاهی که شعبه درفن جرح وتعدیل داردبرای همگان هویداست.دراین رساله مابصورت مختصر به توثیق وتعدیل تعدادی ازفرزانگان علم حدیث ،یحیی بن معین ،علی بن المدینی وشعبة بن حجاج بسنده نمودیم به قول امام ابن عبدالبر:{الذین رووا عن ابی حنیفة ووثقوه وأثنوا عليه أكثرمن الذين تكلموا فيه }جامع بیان العلم .

ترجمه:تعدادکسانی که ازامام اعظم روایت کرده اند وایشان راتوثیق وتعریف نموده اند بسیار بیشتراند به نسبت آن کسانی که (ازروی نا آگاهی یاحسادت ) درمورد وی تکلم نموده اند.

ناگفته نماند برای اهل علم پوشیده نیست که ایمه فوق الذکر درفن جرح وتعدیل به مقامی رسیده اند که تعدیل یکی ازاینها برای ثبوت عدالت یک شخص کافی است.

↩ادامه دارد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن