جایگاه امام اعظم در علم حدیث

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث.(۱۱)

تخصص امام اعظم درفن جرح وتعدیل .سراج امت ،سالارفقهاء نه تنها یک فرد عادل ،ضابط وحافظ حدیث بودبلکه در رشته رجال شناسی علم حدیث خبره ودرصف بقیه ایمه حدیث شامل بود.نیزدرذکاوت ،عدالت وثقاهت بر معیاری قرارداشتند که مدار و محور پذیرش وعدم پذیرش راویان حدیث برگزینش ایشان بستگی داشت..همانگونه که امام ناقد(نکته سنج درعلم حدیث)حافظ ابوعبدالله شمس الدین محمد الذهبی متوفای ۷۴۸هج درکتاب جامع وسودمندش 《تذکرةالحفاظ 》که دررشته طبقات محدثین است درمقدمه وسربرگ آن می نگارد:

[هذه تذکرة أسماء معدلي حملة العلم النبوي ومن يرجع إلى إجتهادهم في التوثيق والتضعيف والتعريف ] تذكره ۱/۱

ترجمه: این بحث درمورد تذکره اسمهای نیک سیرتان وبردارگان علم نبوی وکسانی می باشد که درتوثیق وتضعیف رجال وتصحیح وتضعیف روایات به اجتهاد ورای آنان مراجعه می شود .[درهمین کتاب تذکرة علامه ذهبی، امام ابوحنیفه را درطبقه پنجم حفاظ حدیث ذکرنموده اندتذکرةالحفاظ ۱/۱۶۸٫کاملاواضح است نزدعلامه ذهبی (که ابن حجردرخصوص ایشان فرموده اند درنقدرجال استقراء وتحقیق تام دارد) امام ابوحنیفه جزو ایمه حدیث می باشد ودیدگاه ایشان درباب جرح وتعدیل به عنوان سند ومدرک گرفته می شود.

علامه ذهبی دررساله (ذکرمن یعتمد قوله فی الجرح والتعدیل )می نویسد:{فاول من زکی وجرح عند انقراض عصرالصحابة ،

۱- الشعبي ۲- وابن سيرين ونحوهما حفظ عنهم توثيق أناس وتضعيف آخرين و سبب قلة الضعفاء قلة متبوعهم من الضعفاءإذا كثرالمتبوعين صحابة عدول وأكثرهم من غيرالصحابة بل عامتهم ثقات صادقون يعون مايروون وهم كبارالتابعين ….ثم كان فى المأة الثانية فى أوائلها جماعة من الضعفاء من اوساط التابعين و صغارهم ……..فلماكان عند انقراض عامة التابعين في حدود الخمسين ومأة تكلم طائفة من الجهابذة في التوثيق والتضعيف .

۳-فقال :أبوحنيفة مارأيت أكذب من جابرالجعفي }أربع رسائل في علوم الحديث ص ۱۷۵-۱۷۲٫

ترجمه : پس ازسپری شدن عصرطلایی صحابه،نخستین کسانی که به جرح وتعدیل پرداختند عبارتنداز:

  • امام شعبی
  • ابن سیرین وامثالش .

توثیق وتضعیف برخی ازراویان ازاین بزرگواران محفوظ است.ودراین عصر ضعفاء کم هستند بدین جهت که درمیان متبوعین صحابه بودندوآنها همگی عادل اند وغیرازصحابه بزرگان تابعین بودند که عموما راستگوثقه ومورد اعتماد بوده ومرویات خویش را حفظ می نمودند.سپس دراوائل صده دوم هجری درمیان اوساط (متوسطین)وصغار تابعین تعدادی ضعفاء بودند. هنگامی که درسنه ی۱۵۰هجری تقریبا عموم تابعین وفات نمودند

گروهی ازمتخصصین وناقدین رجال درباب توثیق وتضعیف تکلم نمودند.چنانکه امام ابوحنیفه رح فرمودند:(مارأيت أكذب من جابرالجعفي )دروغگوترازجابرجعفی ندیدم .

↩ادامه دارد….

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن