حجیت اجماع و قیاس

حجیت ٳجماع وقیاس (۵)

❂اثبات اجماع ازروایات❀
‌❋دلیل نخست :«إِنَّ أُمَّتِي لَا تَجْتَمِعُ عَلَى ضَلَالَةٍ»سنن ابن ماجه رقم۳۹۴۰-ترمذی رقم ۲۰۹۳-مسنداحمد۲۵۹۶۶٫امت من برگمراهی متفق نخواهند شد.
۲)-دلیل دوّم❋
ِ فَمَا رَأَى الْمُسْلِمُونَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ حَسَنٌ »مسند احمد۳۴۱۸-ابوداؤدطیالسی ص۳۳-مشکوة.هرآن چیزی را که مسلمانان مؤمن(مجتهدین)نیکو پندارند نزد خداوند نیز نیکو است.
۳)-دلیل سوم ❋
«ٳتبعوا السّواد الأعظَم فٳنّه مَن شذَّ شذَّ فِی النّار»حاکم ج۱/ص۱۹۹-ترمذی ج ۲ص۳۹
سواداعظم (گروه بزرگ مسلمانان)راپیروی نمایید هرکس تکروی اختیارکرد وارد دوزخ می شود.
۴)-دلیل چهارم ‌❋
«يَدُ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ وَمَنْ شَذَّ شَذَّ إِلَى النَّارِ »قَالَ أَبُو عِيسَى وَتَفْسِيرُ الْجَمَاعَةِ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ هُمْ أَهْلُ الْفِقْهِ وَالْعِلْمِ وَالْحَدِيث.-سنن ترمذی/۲۰۹۳دست نصرت خداوندهمراه جماعت است وهرکسی ازجماعت(بزرگ مسلمانان) بیرون شدجایگاهش دوزخ است.امام ترمذی درادامه حدیث می افزاید:  اهل علم ،جماعت را به (فقهاء وعلماء ومحدثین) تفسیرمی کنند .
۵)-دلیل پنجم❋«عَن ْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الشَّيْطَانَ ذِئْبُ الْإِنْسَانِ كَذِئْبِ الْغَنَمِ يَأْخُذُ الشَّاةَ الْقَاصِيَةَ وَالنَّاحِيَةَ فَإِيَّاكُمْ وَالشِّعَابَ وَعَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ وَالْعَامَّةِ »مسند احمدرقم ۲۱۰۲۰حضرت معاذبن جبل رض می گوید:حضرت رسول گرامی صلی الله علیه وسلم فرمود:
قطعا شیطان،گرگ انسان است;همانندگرگ برای گوسفندان چنان که گرگ ،گوسفند دور ازگله تنها ویک گوشه را شکار می کند.ازگروه گروه شدن جدا خود داری کنید(مواظب باشید تک روی اختیارنکنید)همگام (همفکر)باجماعت و عموم مسلمین باشید.درغیراین  صورت شکارشیطان می شوید.
۶)-دلیل ششم❋‌أخرج الشافعی وعن عمرَ خطبته بالجابیة وفیها عن النبیّ،« مَنْ سرّهَُ بُحْبُوحَةَ الْجَنَّةِ فَلْيَلْزَمْ الْجَمَاعَةَ »-ٳزالة الخفاء ج۳ص۳۱۱-سنن ترمذی رقم ۲۰۹۱
حضرت سیدنا فاروق اعظم درقریه جابیه درضمن سخنرانی اش ازپیامبرگرامی صلی الله علیه وسلم نقل نمودند:هرکسی که می خواهد جایگاهش دروسط بهشت باشد
بایستی جماعت وگروه عموم مسلمین را برگزیند.
۷)-دلیل هفتم❋
«مَنْ خَرجَ الْجَمَاعَةَ قِيدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِسْلَامِ عَنْ عُنُقِهِ »-عبدالرزاق ج۱۱ص۳۳۹
-حاکم ج۱ص۲۰۴-سنن ترمذی رقم۲۷۹۰-مسنداحمد/۱۷۱۳۲پیامبرگرامی صلی الله علیه وسلم فرمود:هرکسی به اندازه یک وجب ازجماعت مسلمانان بیرون شود،درواقع حلقه وریسمان اسلام را ازگردن خویش درآورده است.
تمام روایات بالا،دال براین هستندکه این امت بطور اجتماعی ازخطاء معصوم معصوم است.یعنی برخطاء وضلالت اتفاق نخواهد کرد.
چنانکه دکترعبدالکریم زیدان درالوجیزص ۱۸۳می نگارد.(اتفاق مجتهدان هم یک دلیل شرعی است،چون اجتهاد برخاسته ازآرزو وهوای درونی نیست ،بلکه طبق ضابطه وقوانین خاصی می باشد، براین اساس هرگاه مجتهدین بررأیی متفق شدند،بیانگراین است که دلیل شرعی برای آن رأی یافته اند).
-درآمدی براصول فقه۲۴
↩ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن