مسایل متفرقه نماز

حكم خواندن سنن در سفر

آيا در مسافرت سنت ها را بايد خواند يا نه؟
خواندن سنن در سفر نزد ائمه تفصيلاتي دارد. البته نزد غيرمقلدان و سلفي هاي امروزي سنن در سفر جايگاهی ندارد.اين،پوچ و بي اصل است! حتي نزد بعضي از آنان اين ذهنيت به جايي رسيده كه خواندن سنن در سفر خلاف سنت است! امّا اين صحت ندارد.تمام ائمه عليهم الرّضوان متفق اند كه در سفر سنّت ها خوانده شوند.
خواندن نماز هاي سنت در سفر از خود رسول الله ص به روايت صحيح و از صحابه ثابت و مروي است.
سنن ابی داؤد ۱۷۲/۱سنن ترمذي ۱۲۳/۱زاد المعاد ۱۳۴/۱اعلاء السنن۲۹۰/۷مؤطا مالك۱۳۴
امام ترمذي در سنن خويش و علامه بنوري در معارف السنن و بقیه در اين مورد خوب توضيح داده اند.
جهت اطلاعات بيشتر: بهفتاواي هنديه۱۳۹/۱ بحرالرائق۱۳۰/۱رد المحتار۵۸۵/۱
مراجعه كنيد.حديثي كه در خصوص ترك سنّت در سفر آمده است ،فقط حديث ابن عمر رضي الله عنه است:
روي عن ابن عمر رضي الله عنه أن النّبي صلي الله عليه و سلم كان لا يتطوَّعُ فی السَّفر قبل الصلاة و لا بعدها…
سنن ترمذي،باب ما جاء في التطوع في السفر. شماره۵۵۰و خود روايات او معارض هستند.
بعد از حديث مذكور چنين آمده است:و روي عنه (اي عن ابن عمر) عن النبي صلي الله عليه و سلم كان يتطوع في السفر.و ايضا عن ابن عمر رضي الله عنه:قال صلّيتُ مع النبي صلي الله عليه و سلم الظهر في السفر ركعتين،و بعدها ركعتين…قال ابوعيسي:هذا حديث حسن،حديث شماره ۵۵۱،حواله ي مذكور.و روي عنه عن النبي صلي الله عليه و سلم: أنه كان يتطوع في السفر، حواله مذكور.و ايضا: عن ابن عمر رضي الله عنه قال: سافرت مع رسول الله صلي الله عليه و سلم فصلّيت معه في الحضر و السفر …و في السفر الظهر ركعتين و بعدها ركعتين، والعصر ركعتين، والفجر ركعتين و قبلها ركعتين…المعجم الكبير للطبراني.و عملش با اين حديث (حديث ترك سنت) مخالف است گاهي فتوا ميداد كه در سفر سنت ها خوانده نشوند و خودش هم نمي خواند.حضرت مجاهد رحمه الله مي گويد: در چند سفر با او همسفر بودم سنت ها را ترك نمي كرد.عملش با قولش معارض است. خواندن سنت در سفر از چندين صحابه ثابت است.
حضرت براء بن عازب رضي الله عنه مي گويد:عن براء بن عازب رضي الله عنه قال: سافرت مع رسول الله صلي الله عليه و سلم ثمانية عشر سفرا فلم ارهُ ترك الركعتين قبل الظهر.جامع المسانيد و السنن ج۲ش۶۷۳ أخرجه احمد في مسنده.خود امام ترمذي از امام بخاري در مورد همين حديث پرسيدند،امام بخاري در جواب فرمودند كه:اين حديث حسن است. روش غيرمقلدان به گونه ايست كه هر مسأله اي كه آسانتر باشد به همان عمل مي كنند…خلاصه چون احاديث در اين مورد مختلف اند أئمه أربعه رحمهم الله تطبيق و توضيحي در اين مورد ارائه فرمودند و آن اينكه:مسافر از چهار حال خارج نيست:
۱)-سواري از خود اوست يا در اختيار اوست و كارش هم فوري و ضروري نيست در این صورت سنت ها را بخواند و حكم سنت را دارند نبايد سنت ها را ترك كند خصوصا سنت هاي نماز صبح را.

۲)-اگر سواري از كسي ديگر است و صاحب سواري عجله دارد به طوري كه اگر وي به خواندن سنت مشغول شود راننده وي را رها كند و ميرود يا ناراحت ميشود در اين صورت سنت ها را نخواند. در اين صورت خواندن سنت ها از او ساقط ميگردد و از نخواندن آنها گنهكار نميشود اما اگر بر سواري با اشاره بخواند افضل است.
فتاواي منبع العلوم۱۷۱/۵
درس ترمذي ۳۳۶/۲

۳)-سومين حالت، آنست كه برایش حادثه اي اورژانسی پيش آمده و عجله دارد كه هر چه سریعتر به محل حادثه برسد در اين صورت هم ترك كردن سنت ها جائز است حتي اگر حضور وي آنجا ضروري است نخواندن سنت ها براي او سنّت است .
۴)-شخصي به شهري رفته و آن جا چند روزي اسكان گرفته او بايد سنت ها را بخواند زيرا وي در حالت حركت نيست و هيچ گونه ناراحتي و مزاحمتي و عذري ندارد.
فتاواي محموديه ج۷ ص۵۱۴-۵۱۷٫

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن