حجیت اجماع و قیاس

حجیت ٳجماع وقیاس (۱۰)

❋ٳجماع چه کسانی معتبر است❋دراین خصوص اختلاف هست،
داؤد ظاهری،شیعه  وطبق یک روایت امام احمد می گویند: فقط ٳجماع صحابه معتبراست.
ازامام مالک منقول است که فقط ٳجماع اهل مدینه معتبر است .
ازروافض ،مذهب فرقه زیدیه وٳمامیه این است که فقط اجماع اهل بیت واقرباء آنحضرت صلی الله علیه وسلم معتبراست.و دیگران حق انعقاد ٳجماع را ندارند.
لیکن دیدگاه صحیح این است که درهرزمان علمای مجتهد وعادل حق انعقاد ٳجماع را دارند.
۱- دلیل داؤد ظاهری وغیرهآیات ذیل است.«کنتم خی امة أخرجت للناس»نیز «کذالک جعلناکم أمة وسطا
لتکونواشهداء علی الناس»پاره ۲/رکوع ۱٫ومخاطب آیات فوق  فقط صحابه هستندچون مورد خطاب افراد موجود می باشند نه معدومین ،وهنگام خطاب ونزول وحی علاوه برصحابه ،بقیه معدوم وغیرموجود بودند.به هرحال وقتی که فقط صحابه مخاطب وحی و خطابات شرع هستند ودیگران
مخاطب نیستند لذا اهل انعقاد اجماع صحابه هستندواجماع آنان معتبرمی باشد وبغیر ازآنان اجماع دیگران ،قابل اعتبارنیست.
۲)- نیز می گوید:دربسیاری ازروایات از صحابه تمجید شده است مثلا .«أصحابی أمنة أمتّی ‌» مسنداحمد۳۹۹/۴
درحدیثی دیگر آمده .《أصحابی کالنجوم فبایهم اقتدیتم اهتدیتم》کشف الخفاء ۱۴۷/۱یاران من همانند ستارگانند به هرکدام یک اقتدا نمودید راهیاب می شوید.روایات دیگری نیزهست که صدق وحق بودن صحابه را ظاهرمی نمایند.
پس گواهی آنحضرت صلی الله علیه وسلم نسبت به عدالت وصداقت صحابه، دلیل بیّن است که صرفا اجماع آنان معتبراست نه دیگران.
۳)- دلیل سوم داود ظاهری این است که برای ٳجماع ،اتفاق همه ضروری است ،در عصر صحابه ،اتفاق آنها ممکن و مقدور بود لیکن پس از دَور آنان ممکن نیست.زیرا پس ازعهد صحابه ،مسلمین به شرق وغرب و اقصی نقاط جهان پراکنده شدند. بنابراین درچنین صورتی اتفاق وهماهنگی کلیه مسلمانان امری محال است.
هنگامی که اتفاق تمامی مسلمین  امری محال است ،چگونه اجماع کسانی که پس ازعهد صحابه آمده اند معتبر می باشد؟.
درقسمت های بعدی ان شاء الله بع دلایل داؤد ظاهری پاسخ داده خواهد شد.
↩ادامه دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − شانزده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن