بحث قرائت خلف الامام

قرائت خلف الامام (۵)

قسمت پنجم :تفسیر ایه مذکوراز تابعین عظام .درمیان تابعین مجاهد بن جبیررح بز ر گترین مفسر قران هستند ،این قول سفیان ثوری رح در باره مجاهدرح بن جبیر معروف است .کان سفیان الثوری رح یقول :《اذا جاءك التفسير عن مجاھد فحسبك به》.
تفسیر ابن کثیر ج۱ص۵)
ترجمه چون تفسیر مجاهد رح بشمارسید پس نیازی به تفسیر دیگری ندارید  هما ن برایتان کافی است .مجاهدرح  می فر ماید :《عرضت المصحف علی ابن عباس رض الله عنهما ثلاث عر ضات من فاتحته الی خاتمه او فقه عند کل ایة واساله عنها 》.تفسیر ابن کثیر ج۱ص۴)
ترجمه :سه مرتبه تفسیر قرآن را از اول تااخر، خدمت رئیس المفسرین عبد الله ابن عباس رض پیش کردم وبر هر آیه از قران اورا نگاه داشته سئوال می کردم :تفسیرآیه مذکوره از مجاهد رح.عن مجاهد رح فی قوله تعالی: ‌《واذا قرئ القران فاستمعواله وانصتو ا فی الصلوة》تفسیر ابن جریر ج۹ص۱۰۳-تفسیر ابن کثیر ج ۲ص۲۸۱- کتاب القراء ة ص۹۰)
ترجمه :از مجاهد بن جبیر رح روایت است شان نزول ایه مبارکه« اذا قرئ القران فاستمعوا له وانصتوا» درباره نماز است .تفسیر ایه مبارکه از سعیدبن مسیب رح.
عن سعید بن مسیب رح «واذا قرئ القران فاستمعواله وانصتوا» قال قال فی الصلاة.
تفسیر ابن جریر ج۹ص۱۰۳ (کتاب القراءة ص۹۱)
ترجمه :سعید ابن مسیب رح می فرماید: ایه اذا قرئ القران الخ در مورد نماز است .
تفسیر ایه کریمه از سعید بن جبیر رح .عن سعید بن جبیر رح واذا قرئ القران فاستمعو ا له وانصتوا”فی الصلوة المكتوبة .تفسیر ابن جریر ج۹ص۱۰۳ تفسیر ابن کثیر ج۲ص۲۸۱)
ترجمه:سعید بن جبیر رح  می فرماید :که اذا قرئ القرآن فاستمعوا له وانصتوا ” در باره نمازهای فرض نازل شده .تفسیرایه کریمه از حسن بصری رح 《عن الحسن فاستمعواله وانصتوا قال فی الصلوة》کتاب القراءة ص۹۱)
ترجمه:حسن بصری رح می فرماید :که این ایه کریمه در مورد نماز نازل شده .
تفسیر ایه کریمه از عبید بن عمیر رح وعطا ءابن ابی رباح رح .قال عبید بن عمیررح وعطاء بن ابی رباح رح 《انما ذلک فی الصلوة”واذا قرئ القران فاستمعوا له وانصتوا .
تفسیر ابن جریر ج۹ص ۱۰۳)
ترجمه :حضرت عبید بن عمیر رح و عطاءابن ابی رباح تابعی رح می فرمایند که شان نزول “اذا قرئ القران فاستمعوا” له نماز است :تفسیر ایه مبارکه از ضحاک  وابراهیم نخعی  و قتاده  وشعبی وسدی وعبدالرحمن بن زید بن اسلم رحمهم الله تعالی علیهم اجمعین .قال الضحاک وابراهیم النخعی وقتاده والشعبی والسدی وعبدالرحمن بن زید بن اسلم”  ان المراد بذلک فی الصلوة: تفسیر ابن کثیر ج۲ص۲۸۱)
ترجمه:حضرت ضحاک وابراهیم نخعی وقتاده و شعبی وسدی وعبدالرحمن بن زید بن اسلم می فرمایند این ایه در باره نماز نازل شده .تفسیر ایه مبارکه از امام احمد بن حنبل رحمةالله علیه .شیخ الاسلام ابن تیمیه رح قول احمد بن حنبل رح را در باره این ایه کریمه چنین نقل می فر ماید :《وذکر ابن حنبل الاجماع علی انها نزلت فی الصلوة وذکر الاجماع علی انها لا تجب القراءةعلی الماموم حال الجهر .
فتاوی ابن تیمیه ج۲ص۱۶۸)
ترجمه:امام احمد بن حنبل رح اجماع امت را نقل فرموده  که شان نزول این ایه کریمه دربارهنماز است ونیز  می فرمایند: اجماع شده که در نمازهای جهری بر مقتدی قراءت واجب نیست :در جایی دیگر شیخ الاسلام چنین می نویسد :وقول الجمهور هو الصحیح فان الله سبحانه وتعالی  قال :واذا قرئ القران فاستمعوا له وانصتوا لعلکم ترحمون :قال احمد رح اجمع الناس علی انها نزلت فی الصلوة :فتاوی کبری ج۲ص۱۶۸)
ترجمه:قول جمهور صحیح ودرست است  خداوند متعال میفرماید : هنگامی که قران خوانده می شود پس به ان گوش فرا دهید وخاموش باشید تا مشمول رحمت خدا شوید:امام احمد بن حنبل می فرماید :که تمام علماء متفق اند  براینکه شان نزول این ایه نماز است .علاوه بر علماء مذکور،مفسرین عظام دیگری مانند  صاحب تفسیر کشاف در( ج۱ص۵۲۳)وعلامه بیضاوی در (ص۳۰۸) وصاحب التنزل در (ص۲۷۲)وابو السعود در ( ج۴ص۵۰۳)وصاحب تفسیر مظهری در (ج۳ ص۵۰۷)می فرمایند :که شان نزول این ایه کریمه  مربوط  به نماز است :
خواننده گرامی : ملاحظه نمودید از تفسیر حضرت  عبدالله بن مسعود رض گرفته تا تفسیر علامه الوسی صاحب روح المعانی،همگی نوشته اند که شان نزول این ایه کریمه نماز است .وفتاوی شیخ الاسلام ابن تیمیه رح را ملاحظه نمو دید که اجماع تمام اهل اسلام بر این است  که شان نزول ایه کریمه نماز است  :واین نقل کننده اجماع یکی از امام اهلسنت  وپیشوای ملت وائمه  مجتهدین امام احمد بن حنبل رح است ؛اگر کسی با این همه دلائل وبراهین که اظهر  من الشمس هستند باز هم بگو ید  که این ایه مربوط به خطبه یا کفار ومشرکین می باشد  ما جز این چاره ای نداریم که بفهمیم که اینها در خود غرضی ، ودر دریایی از تعصب وغلو غوطه  می زنند .
(اللهم اهدنا الصراط المستقیم)
↩ادامه دارد …….

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شانزده =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن