مسائل گوناگوننقدمقاله های غیرمقلدین

حدیث کتاب مسلم :بحث داغ محافل لامذهبان .

عَنِ طاؤسٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ الطَّلَاقُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَسَنَتَيْنِ مِنْ خِلَافَةِ عُمَرَ طَلَاقُ الثَّلَاثِ وَاحِدَةً فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ إِنَّ النَّاسَ قَدْ اسْتَعْجَلُوا فِي أَمْرٍ قَدْ كَانَتْ لَهُمْ فِيهِ أَنَاةٌ فَلَوْ أَمْضَيْنَاهُ عَلَيْهِمْ فَأَمْضَاهُ عَلَيْهِم❖مسلم رقم/ ۲۶۸۹
طاؤس گوید:ابن عباس گفت: سه طلاق درزمان پیامبراکرم صلی الله علیه  وسلم ،ابوبکر رض ودو سال نخست ازخلافت عمررض یک طلاق بشمار می آمد.سپس عمررض گفت:مردم درکاری که برای آنها فرصت بود شتاب نمودند،لذا چقدرخوب است که این حکم را برآنان اجراء کنیم (چون سه طلاق می دهند ماهم آنرا سه طلاق حساب می کنیم)آنگاه این حکم را اجرا نمود.
پاسخ نخست.این روایت درمورد طلاق زن غیرمدخول بها است .
امام احمد بن حنبل رح می گوید:الحدیث ٳذا لم تجمع طرقه لم تفهم والحدیث یفسربعضها بعضا❖
الجامع لأخلاق الراوی.چون حدیث دیگری درسنن ابی داؤد آمده مکمل ومفسرروایت صحیح مسلم می باشد.
عَنْ طَاوُسٍ أَنَّ رَجُلًا يُقَالُ لَهُ أَبُو الصَّهْبَاءِ كَانَ كَثِيرَ السُّؤَالِ لِابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الرَّجُلَ كَانَ إِذَا طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثًا قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بِهَا جَعَلُوهَا وَاحِدَةً عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَصَدْرًا مِنْ إِمَارَةِ عُمَرَ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ بَلَى كَانَ الرَّجُلُ إِذَا طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثًا قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ بِهَا جَعَلُوهَا وَاحِدَةً عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَصَدْرًا مِنْ إِمَارَةِ عُمَرَ فَلَمَّا رَأَى النَّاسَ قَدْ تَتَابَعُوا فِيهَا قَالَ أَجِيزُوهُنَّ عَلَيْهِم❖ابوداؤد رقم /۱۸۸۰ْ
توجه کنید ابن عباس درپاسخ ابوصهباء می گوید:(بلی کان الرجل ٳذا طلّق ٳمرأته ثلاثا قبل أن یدخل بهاجعلوها واحدة)
آری !هنگامی که مرد، زن غیرمدخول بها را( که تابه حال با اوهمبستری نکرده)سه طلاق می داد آنرا درزمان پیامبرص وابوبکرودوسال اول خلافت عمریکی حساب می کردند.
درزمان آنحضرت ص روش طلاق زن غیرمدخول بها به این گونه بود
أنتِ طالق ،أنتِ طالق ، أنتِ ِطالق. این هرسه طلاق را که جداگانه می دادند آنهارا یکی حساب می کردند.ازآنجایی که زن غیرمدخول بها عدّت ندارد، دوطلاق دیگررا لغو واضافی بحساب می آوردند وشوهرمی توانست مجددا با او ازدواج کند وهنوز شوهر مالک دوطلاق بود.
لیکن درزمان حضرت عمرشیوه ی طلاق دادن زن غیر مدخول بها ،تبدیل شده اینگونه اورا طلاق می دادند.انتِ طالق ثلاثا.یعنی هرسه تا را یکجا می دادند.
بنابراین سیدنا عمررض فرمود:باگفتن این جمله انت طالق ثلاثا گنجایش نکاح مجدد ازبین رفت وآنرا سه طلاق محسوب کردند.
پاسخ دوم:  روایت ابن عباس ، غریب وبدون شاهد وتک راوی است زیرا بجزازابن عباس کسی دیگرآنرا روایت نکرده است.همچنین طاؤس  درسند این روایت تک و منفرد است لذااین حدیث مضطرب وشاذ است چون بقیه شاگردان ابن عباس مانند:سعیدبن جبیر، مجاهد، عطاءوعمرو بن دینار سه طلاق را ازابن عباس سه طلاق نقل می نمایند .
بدیهی است که جمعیت زیاد کمتردچاراشتباه می شود تا یک نفر.
پاسخ سوم: طبق ضابطه وقواعد علوم حدیث .اگرحدیث صحیح باشد وعمل راوی برخلاف روایتش باشد آن روایت ازعمل ساقط می باشد.«عمل الراوی بخلاف روایته بعدالروایة مماهو خلاف بیقین یسقط العمل عندنا».
القواعد فی علوم الحدیث .ازعلامه عثمانی.
عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ ابْنِ عَبَّاسٍ فَجَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ إِنَّهُ طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثًا قَالَ فَسَكَتَ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ رَادُّهَا إِلَيْهِ ثُمَّ قَالَ يَنْطَلِقُ أَحَدُكُمْ فَيَرْكَبُ الْحُمُوقَةَ ثُمَّ يَقُولُ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ وَإِنَّ اللَّهَ قَالَ { وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا } وَإِنَّكَ لَمْ تَتَّقِ اللَّهَ فَلَمْ أَجِدْ لَكَ مَخْرَجًا عَصَيْتَ رَبَّكَ وَبَانَتْ مِنْكَ امْرَأَتُكَ وَإِنَّ اللَّهَ قَالَ { يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمْ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ } فِي قُبُلِ عِدَّتِهِنَّ ❖
سنن ابی داؤدرقم/۱۸۷۸-السنن الکبری-جامع المسانید-قسطلانی شرح بخاری ۱۳۳/۸-نیل الاوطار۲۵۸/۶
مجاهد می گوید:روزی نزد ابن عباس بودم،مردی آمد گفت : زنم را سه طلاقه کرده ام .ابن عباس مقداری سکوت کرد.من فکرکردم زنش را به او برمی گرداند.امّا ناگاه براو فریاد کشیدوگفت:یکی ازشما برخرحماقت خویش سوارمی شود،سپس به ابن عباس می گوید:ای ابن عباس !ای ابن عباس!(یعنی راهی برای ما پیدا کن) خدا فرموده(کسی که ازخدا بترسد راهی برایش باز می گذارد)وتو ازخدانترسیدی ،پس من نمی توانم برای توراهی پیدا کنم;خدا را نافرمانی کرده ای وزنت به کلی ازتو جداه شده است.
پاسخ چهارم: راوی این حدیث ازابن عباس ،طاؤس یمانی شیعه است
درکتاب سیرأعلام النبلاء والمعارف آمده است که طاؤس یمانی شیعه است.
ضابطه وقانون محدثین براین است اگرراوی بدعتی باشدوروایت را مطابق با مسلک خویش بیان کند روایتش قابل پذیرش نیست.امااگربرخلاف مسلک خود روایت نماید قابل پذیرش است.چنانکه درشرح نخبة الفکرازابن حجرعسقلانی آمده است.اگرراوی چنان روایتی را بکند که (یقوّی بدعته فیرّد علی المختار).
پاسخ پنجم:درفتاوی ثنائیه ،مولوی ثناء الله امرتسری که یکی ازعلمای شاخص لامذهبان است درطی  فتوایی می نویسد: این حدیث مسلم ،مطابق با تحقیق امام خازن ،تفسیرابن جریر،ابن کثیر وووو..بظاهربرخلاف کتاب الله ،سنت صحیح ،ٳجماع صحابه وایمه محدثین است بنابراین قابل حجت نیست.
-فتاوی ثنائیه.پاسخ ششم بصورت الزامی.اگرمطابق با این روایت مسلم طبق نظرشما سه طلاق یک طلاق بشمارمی آید پس باید شما غیرمقلدین به متعه هم قایل باشید چون همچنین روایتی بعینه درصحیح مسلم ازعطاء روایت است.
قَالَ عَطَاءٌ قَدِمَ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ مُعْتَمِرًا فَجِئْنَاهُ فِي مَنْزِلِهِ فَسَأَلَهُ الْقَوْمُ عَنْ أَشْيَاءَ ثُمَّ ذَكَرُوا الْمُتْعَةَ فَقَالَ نَعَمْ اسْتَمْتَعْنَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَعُمَر❖ بروایت مسند احمد (حتّی نهانا عمر رضی الله عنه أخیراً یعنی النساء)مسلم رقم/۲۴۹۶َ-مسنداحمد/۱۳۷۵۰
‌عطاء گوید:جابربن عبدالله ازحج عمره آمده بودمامنزل ایشان رفتیم مردم چیزهایی ازوی پرسیدندسپس بحث متعه را به میان آوردند گفت :آری ما درزمان آنحضرت صلی علیه وسلم وابی بکر وعمر متعه می کردیم تااینکه عمر ازآن نهی کردند .
فماهوجوابکم عن هذه الروایة فهو جوابنا بروایة ابن عباس.
ازاله یک شبهه.غیرمقلدین می گویند :حضرت عمرهمیشه افسوس می خورد که چرا من سه طلاق را سه طلاق شمار کردم
پاسخ :این روایت درٳغاثة اللهفان موجود است راوی اش یزید بن عبدالرحمن دمشقی است که درسال ۶۰هجری متولد شد.وحضرت عمررضی الله عنه درسال ۲۴هجری به شهادت رسید .ازکجا یزید بن عبدالرحمن به ندامت وحسرت عمررض باخبر شد آیا برای ایشان وحی شده است .پس باتوجه به انقطاع سند این روایت قابل اعتبارنیست.
وماتوفیقی الا بالله علیه توکلت والیه انیب.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن