چکیده ی اختلافات ابن باز ،ابن عثیمین وآلبانی

چکیده ی اختلافات ابن باز ،ابن عثیمین وآلبانی(۱)

دراین نوشتارخلاصه اختلافات عقیدتی وفقهی علمای معاصر منهج سلفی که عبارتند از عبدالعزیزبن عبدالله بن باز ،محمدبن صالح العثیمین ومحمد ناصرالدین آلبانی وبقیه علمای غیرمقلدان (که برخی ازلامذهبان متشدد سنگ آنها را به سینه می زنند)بیان می گردد .

اینک پرسش ازلامذهبان بویژه ازشیخ آلبانی ومقلدان کورش این است کدام یک ازشما مطابق به قرآن وحدیث صحیح فتوی داده است؟

حق با کدام یک ازشما است؟

فتوای کدام یک ازشما، احسن القول است که ازوی اتباع شود؟

آیا اختلاف نظرهای فقهی مذاهب اربعه تفرّق فی الدین هستند ؟

پس نام اختلافات شما چیست ؟

آیا اختلافات بین شما نام دیگری دارد؟

شما درصحنه ومیدان آمدید که اختلافات مذاهب چهارگانه را ازمیان بردارید حال چرا به جان هم افتادید؟

آیا حق یکی نیست( بقول شما)؟پس چرا حق را متفرق ساخته اید؟

حال به اختلافات داخلی اینان نگاه می کنیم

اختلاف درعقیده

مسئله نخست★:

در خصوص مرجع ضمیر«خلق الله آدم علی صورته» متفق علیه.

ابن باز رح می گوید: ضمیر (علی صورته) به الله برمی گردد .وهذا لایلزم التشبیه والتمثیل.مجموعه فتاوی ومقالات متنوعه۳/ ۳۵۴-۳۵۳فتاوی نورعلی علی الدرب ۱/ ۵۲/۵۱شیخ ابن عثیمین نیزمی گوید:ضمیر (علی صورته)به الله برمی گردد .ولایلزم من ذالک المماثلة .نیز می افزاید که نسبت دادن صورت به طرف الله،نسبت واضافت تشریف وتکریم استمانند :ونفخت فیه من روحی .شرح العقیدة الوسطیة ۱-/۱۱۱-۱۰۷ ایضا ۲۹۴-۲۹۳ شرح الاربعین النوویه ۳۷-۳۶

اما آلبانی برخلاف دیدگاه دوشیخ فوق الذکر می نویسد:مرجع ضمیر(علی صورته)به حضرت آدم برمی گردد سلسلة الاحادیث الصحیحة برقم۴۴۹سلسلة الضعیفه ۱۱۷۶-۱۱۷۵

   ?مسئله دوّم ★ ↯

آیا یکی از یدین (دستهای )الله به شمال (چپ)توصیف می شود یاخیر؟

ابن باز قایل است خداوند ازلحاظ اسم یمین وشمال (دست چپ وراست)دارد وهر دوتا ازلحاظ شرف وفضل مبارک اند.مجموعه فتاوی ومقالات متنوعه ۲۵ /۱۲۷-۱۲۶

شرح کتاب التوحید۱۸۳

ابن عثیمین نیزمعتقد به اثبات وصف ید به شمال (چپ)است ومی افزاید این لفظ شمال درحدیث محفوظ است واثبات آن به این معنا نیست که یَد شمال (چپ)، به نسبت یدَ یمین (راست) قاصرو ناقص است .چنانکه دست چپ مخلوقات ناقص است بلکه یمین وشمال الله،مبارک اند.القول المفید علی کتاب التوحید ۳/ ۳۷۶-۳۷۷

شرح صحیح البخاری ۳۹۹/۸اما آلبانی می گوید:کلتا یدی الله تعالی یمین . هردو یَد الله ،یمین هستند یعنی شمال (چپ)ندارد.سلسله احادیث ضعیفه ۷ / ۳۷۷-۳۷۶

   مسئله سوّم

حکم فرزندان نابالغ مشرکین.

بن باز براین باور است که اولاد مشرکین (هنگامی که درکودکی یعنی قبل ازبلوغ بمیرند) موردآزمایش قرارمی گیرند هرکس اطاعت نمود وارد بهشت وآنکه نافرمانی کرد داخل دوزخ می شود.فتاوی نورعلی الدرب ۱/ ۳۶۰-۳۵۸مجموعه فتاوی ومقالات متنوعه ۳/ ۱۶۴-۱۶۳ودر مواضع دیگر ترجیح داده اند که اولاد مشرکین اهل بهشت اند.

مجموعه مقالات متنوعه ۷ /۴۲۴-۴۲۳

ابن عثیمین می گوید :اولاد صغارمشرکین که درکودکی می میرند روز رستاخیز طبق اراده ی الهی از آنها امتحان بعمل آورده می شود هرکس فرمانبرداری کرد راهی بهشت می گردد وآنکه نافرمانی کرد به جهنم برده می شود.مجموعه فتاوی ورسائل ۱۷/ ۴۴۳-۴۴۲

شرح صحیح بخاری ۴۲۲/۳

اما آلبانی می گوید:فرزندان نابالغ مشرکین که درحالت کودکی وفات می کنند دربهشت اند .سلسله احادیث ضعیفه وموضوعه رقم ۵۷۹۱سلسله صحیحه ۵۰۴/۴

↩ادامه دارد.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن