مسئله تراویح

ٳثبـــــات بیست رکعت نماز سنّت تراویــــــــــح (۵)

ٳثبـــــات بیست رکعت نماز سنّت تراویــــــــــح
بخش (۵)
اجماع صحابۀ کرام بر بیست رکعت تراویح

أصحاب کرام حضرت رسول اکرم صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ چنانکه مشاهده شد بر بیست رکعت تروایح اجماع دارند و علمای بزرگ اهل سنت و جماعت بر این اجماع تصريح نموده اند.
مثلاً: امام فقیه محدث اصولی علامه علی قاری هِرَوِی حنفی رحمه الله (متوفی ۱۰۱۴ هـ ق) می نویسد:
أَجْمَعَ الصَّحَابَةُ عَلَى أَنَّ التَّرَاوِيحَ عِشْرُونَ رَكْعَةً. (مرقاة). فَصَارَ إجمَاعاً. (شرح النقایة).
ترجمه: صحابۀ کرام رضی الله عنهم اجمعین اجماع دارند که تراویح بیست رکعت است.
بیست رکعت تراویح مسئلۀ اجماعی می باشد.
مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح: ۳/۹۷۳
شرح النقایة: ۱/۳۴۲ فصل فی التراویح

ـ امام فقيه محدث لُغَوی نحوی اصولی علامه سیّد مرتضی زُبَیْدِی حنفی رحمه الله (متوفی ۱۲۰۵ هـ ق) می نویسد:
وَبِالإجمَاعِ الَّذِی وَقَعَ فِی زَمَنِ عُمَرَ، أخَذَ أبُوحَنِیفَةَ وَالنَّوَوِیُّ وَالشَّافِعِیُّ وَ أحمَدُ وَالجُمهُورُ.
ترجمه: امام ابوحنیفه رحمه الله و امام شافعی رحمه الله و علامه نَوَوِی رحمه الله و جمهور علمای اُمت بر اجماعی که در زمان حضرت عمر رضی الله عنه واقع شد قائل می باشند
اتحاف سادة المتقین: ۳/۴۲۲ |
تجلیات صفدر: ۳/۳۲۸

علامۀ محدّث ابن عبد البر رحمه الله فقیه و محدث معروف مالکی (متوفی ۴۶۳ هـ ق) دربارۀ بیست رکعت تراویح می نویسد:
وَهُوَ الصَّحِيحُ عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ مِنْ غَيْرِ خِلَافٍ مِنَ الصَّحَابَةِ.
الاستذکار لابن عبد البر: ۲/۷۰ چاپ دار الکتب العلمیة
ترجمه: و این بیست رکعت تراویح به روایت صحیح از حضرت اُبی بن کَعب رضی الله عنه ثابت است بدون هیچ مخالفتی بین صحابۀ کرام.

ـ امام محیی الدین بن شرف نَوَوِی رحمه الله فقیه و محدث مشهور شافعی (متوفی ۶۷۶ هـ ق) دربارۀ نماز تراویح می نویسد:
إعْلَمْ أنَّ صَلَاةَ التَّراوِيْحِ سُنّةٌ بِإتِّفَاقِ الْعُلَمَاءِ، وَهِيَ عِشْرُونَ رَكْعَةً.
ترجمه: بدان که نماز تراویح به اتفاق علماء سنت است و تعداد آن بیست رکعت می باشد.
کتاب الاذکار للنووی: ص ۱۸۳
ـ علامه ابن قدامه رحمه الله فقیه و محدث معروف حنبلی (متوفی ۶۲۰ هـ ق) می نویسد:
وَعَنْ عَلِيٍّ، أَنَّهُ أَمَرَ رَجُلًا يُصَلِّي بِهِمْ فِي رَمَضَانَ عِشْرِينَ رَكْعَةً. وَهَذَا كَالْإِجْمَاعِ.

ترجمه: از حضرت علی رضی الله عنه روایت است که شخصی را حکم داد تا مردم را در رمضان بیست رکعت نماز بدهد. و این مانند اجماع می باشد.
المُغنی لابن القدامة: ۲/۱۲۳

استاذ المحدثین و فقیه النفس حضرت مولانا رشید احمد گنگوهی رحمه الله (متوفی ۱۳۳۳ هـ ق) در رسالۀ خود «الحق الصریح» می نویسد:
«الحاصل ثبوت بیست رکعت به اجماع صحابه رضی الله عنهم در آخر زمان عمر رضی الله عنه ثابت شد، پس سنت می باشد، و کسی که از سنیّت آن انکار کند بر خطاست.
الحق الصریح: ص ۱۴ بحوالۀ تراویح، بیست رکعت سنّت مؤکده است: ص ۵۳ از مولانا الیاس گُمَّن مدّ ظله

علامه قسطلانی شافعی رحمه الله (متوفی ۹۲۳ هـ ق) در شرح صحیح البخاری خود می نویسد:
وَقَدْ عَدُّوا مَا وَقَعَ فِي زَمَنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ كالإجْمَاعِ.
إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري للقسطلانی: ۳/۴۲۶
ترجمه: و علماء اتفاق صحابه بر بیست رکعت تراویح را که در دوران خلافت حضرت عمر رضی الله عنه به وقوع پیوست، مانند اجماع شمرده اند.
علامه منصور بن یونس بهوتی حنبلی (متوفى ۱۰۵۱هـ) می نویسد:
وَهَذَا فِي مَظِنَّةِ الشُّهْرَةِ بِحَضْرَةِ الصَّحَابَةِ فَكَانَ إجْمَاعًا.
ترجمه: این فرمان حضرت عمر رضی الله عنه بر بیست رکعت تراویح در موجودیت صحابۀ کرام صورت گرفت، لذا اجماع می باشد.
كشاف القناع عن متن الإقناع: ۱/۴۲۵
ـ امام فقیه بزرگ علامه علاء الدین کاسانی حنفی رحمه الله (متوفى ۵۸۷ هـ ق) می نویسد:
أَنَّ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ جَمَعَ أَصْحَابَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ فَصَلَّى بِهِمْ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ عِشْرِينَ رَكْعَةً، وَلَمْ يُنْكِرْ أَحَدٌ عَلَيْهِ فَيَكُونُ إجْمَاعًا مِنْهُمْ عَلَى ذَلِكَ.
ترجمه: حضرت عمر رضی الله عنه اصحاب رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ را بر اقتدای اُبی بن کَعْب جمع کرد و آنجناب ایشان را در ماه مبارک رمضان در هر شب بیست رکعت نماز می داد، و هیچ کسی از میان صحابه بر این عمل انکار نکرد. این دلیل اجماع صحابه رضی الله عنهم بر بیست رکعت تراویح می باشد.
بدائع الصنائع للکاسانی: ۱/۲۸۸
ـ امام تقی الدین ابوبکر الحِصْنِی شافعی رحمه الله (متوفی ۸۲۹ هـ ق) می نویسد:
فَجَمَعهُمْ عَلَى أبَي رَضِيَ الله عَنهُ وَوَاظَبَ لَهُم عِشْرِينَ رَكْعَة وَأجْمَعَ الصَّحَابَة مَعَهُ عَلَى ذَلِك.
ترجمه: حضرت عمر رضی الله عنه صحابۀ کرام را بر اقتدای اُبَی بن کَعْب جمع کرد و بیست رکعت تراویح را بطور دائمی برای ایشان مقرَّر گردانید و تمامی صحابۀ کرام نیز بر موافقت با آنجناب اجماع نمودند.
كفاية الأخيار في حل غاية الإختصار: ۱/۸۹ بَاب الصَّلَوَات المسنونةرکعات تراویح: ص ۱۳۲

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن