مسائل گوناگون

پاسخ به فتوای پلاستیکی یک لامذهب عجیب الخلقه. (لایمسه الا المطهرون)

پاسخ به فتوای پلاستیکی

یک لامذهب عجیب الخلقه.

﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌

لامذهب مدعی شده است که خداوند گفته است (لایمسه الا المطهرون)

زن حایض نمی تواند قرآن را دست بزندامامی تواندقرآن را تلاوت کند .

﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌﹌

پاسخ حنفی :

هنگامی که دست زدن منع است خواندن بطریق اولی

ممنوع است .

زیرا حکم جنابت را دارد

نمی تواند نماز بخواند روزه بگیرد

خانه خدا را طواف کند

چطور می تواند قرآن بخواند؟

تحدّی :یک دلیل ازقرآن وحدیث بیارید که زنان درزمان رسول الله صلی الله علیه وسلم و صحابه درحالت حیض قرآن بخوانند.

به احادیث زیرتوجه فرمایید

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَاوِلِينِي الْخُمْرَةَ مِنْ الْمَسْجِدِ قَالَتْ فَقُلْتُ إِنِّي حَائِضٌ فَقَالَ إِنَّ حَيْضَتَكِ لَيْسَتْ فِي يَدِك

صحیح مسلم رقم /۴۵۰.

همچنین نمی تواند درمسجد برود وگرنه نیازی نبود که بانو عایشه بگویند : من ازدادن  جا نمازی معذورم.

-عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَّكِئُ عَلَيَّ وَأَنَا حَائِضٌ فَيَقْرَأُ الْقُرْآن.

مسند احمدرقم/۲۳۸۸۱

اگرخواندن  ومس قرآن برای زن حایض جایز می بود لازم نبود که بانو عایشه مسئله بالا را مطرح کند  که تکیه با زن حائض درحالی که قرآن خوانده می شود جایز است.

– عَنْ عَطَاءٍ فِي الْمَرْأَةِ الْحَائِضِ أَتَقْرَأُ قَالَ لَا إِلَّا طَرَفَ الْآيَةِ وَلَكِنْ تَوَضَّأُ عِنْدَ وَقْتِ كُلِّ صَلَاةٍ ثُمَّ تَسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةَ وَتُسَبِّحُ وَتُكَبِّرُ وَتَدْعُو اللَّهَ

سنن دارمی رقم /۹۵۷

ودر شماره ۹۸۱ هم آمده است حضرت عطاء می فرماید: زن حائض نمی تواند قرآن را تلاوت کند.

– عَنْ عَامِرٍ الْجُنُبُ وَالْحَائِضُ لَا يَقْرَأَانِ الْقُرْآن.

سنن دارمی رقم/۹۷۳

حضرت عامرشعبی می گوید:جنب وزن حائض قرآن

را تلاوت نکنند عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقْرَأْ الْحَائِضُ وَلَا الْجُنُبُ شَيْئًا مِنْ الْقُرْآنِ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ عَلِيٍّ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ ابْنِ عُمَرَ حَدِيثٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ حَدِيثِ إِسْمَعِيلَ بْنِ عَيَّاشٍ عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقْرَأْ الْجُنُبُ وَلَا الْحَائِضُ وَهُوَ قَوْلُ أَكْثَرِ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالتَّابِعِينَ وَمَنْ بَعْدَهُمْ مِثْلِ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ وَابْنِ الْمُبَارَكِ وَالشَّافِعِيِّ وَأَحْمَدَ وَإِسْحَقَ قَالُوا لَا تَقْرَأْ الْحَائِضُ وَلَا الْجُنُبُ مِنْ الْقُرْآنِ شَيْئًا إِلَّا طَرَفَ الْآيَةِ وَالْحَرْفَ وَنَحْوَ ذَلِكَ وَرَخَّصُوا لِلْجُنُبِ وَالْحَائِضِ فِي التَّسْبِيحِ وَالتَّهْلِيل

سنن ترمذی رقم/۱۲۱

ابن عمرمی فرماید : جنب وحائض نمی توانند چیزی ازقرآن را بخوانند.

درپایین حدیث،امام ترمذی می

افزاید این قول اکثراهل علم صحابه وتابعین وتبع تابعین مانند: سفیان ثوری، عبدالله بن مبارک،امام شافعی ،امام احمد واسحق بن راهویه است که شخص جنب وزن حایض قران را نخوانند مگر یک کلمه یا یک حرف را،اما می توانند ذکرکنند  .

عن جَسْرَةُ بِنْتُ دَجَاجَةَ قَالَتْ سَمِعْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا تَقُولُ جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَوُجُوهُ بُيُوتِ أَصْحَابِهِ شَارِعَةٌ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ ثُمَّ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَصْنَعْ الْقَوْمُ شَيْئًا رَجَاءَ أَنْ تَنْزِلَ فِيهِمْ رُخْصَةٌ فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ بَعْدُ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ .

سنن ابی داؤدرقم۲۰۱

پیامبر گرامی شخص جنب وزن حائض را از رفتن وعبور از مسجد منع می کند.

َ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ الْجُنُبُ وَلَا الْحَائِضُ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ وَحَدَّثَنَا أَبُو حَاتِمٍ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ عَيَّاشٍ حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عُقْبَةَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَقْرَأُ الْجُنُبُ وَالْحَائِضُ شَيْئًا مِنْ الْقُرْآن

سنن ابن ماجه رقم/ ۵۸۸

ابن عمر می گوید:فردجنب وحایض نمی توانند چیزی ازقرآن را بخوانند.

عَنْ أَبِي وَائِلٍ قَالَ كَانَ يُقَالُ لَا يَقْرَأُ الْجُنُبُ وَلَا الْحَائِضُ وَلَا يُقْرَأُ فِي الْحَمَّامِ وَحَالَا

نِ لَا يَذْكُرُ الْعَبْدُ فِيهِمَا اللَّهَ عِنْدَ الْخَلَاءِ وَعِنْدَ الْجِمَاعِ إِلَّا أَنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَتَى أَهْلَهُ بَدَأَ فَسَمَّى اللَّه

سنن دارمی رقم /۹۸۰

حضرت ابوائل نیز می فرماید:

شخص جنب و زن حایض قرآن را نخوانند وقرآن درحمام خوانده نشود.

آیا این بزرگواران ازسلف نیستندکه زن حائض را ازتلاوت قرآن منع نموده اند؟

آیافهم آنان ازقرآن وحدیث بیشتراست یافهم شما لامذهبان؟

چرا خود را سلفی نامیده ایدونام سلف را یدک می کشید؟

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن