مسائل گوناگون

معنای ظاهـــــری وباطنـی آیات

معنای ظاهـــــری وباطنـی آیات

آنچه که امروزه غیر مقلدین انکارش می کنند

در حدیث صحیح آمده:

۲۳۸ – ﻭﻋﻦ ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻗﺎﻝ: ﻗﺎﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪﻭﺳﻠﻢ  :

ﺃﻧﺰﻝ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥُ ﻋﻠﻰ ﺳَﺒﻌَﺔِ ﺃﺣﺮُﻑٍ، ﻟِﻜُﻞِّ ﺁﻳﺔٍ ﻣﻨﻬﺎ ﻇَﻬﺮٌ ﻭَ ﺑَﻄﻦٌ، ﻭﻟِﻜُﻞّ ﺣَﺪٍّ ﻣَﻄﻠﻊٌ

ﺭﻭﺍﻩ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﺍﻟﺴﻨﺔ ..

یعنی قرآن به هفت لهجه عرب نازل شده است و هرآیه ای  معنای ظاهری  و باطنی دارد. برای هر حدی از حدود الله  مکان اطلاعی است.

مطلب این ایت که برای فهم هر حکمی از احکام شریعت در قرآن محلی برای آگاهی از آن وجود دارد،  لذا هرکسی را خداوند توفیق بخشد می تواند حکم شرعی را از این مقام دریابد) .

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة ۴۹۹/۱  وفي شرح السنة مشكوة۱۳۰/۱

پس باید دانست که ظهر این علوم پنجگانه چیزی است که مدلول کلام ومنطوق (کلام گفته شده وظاهرسخن خلاف مفهوم) باشد وبطن در تذکیر به آلاء الله،  تفکر است در آلاء ومراقبه حق است . ودر تذکیر به ایام الله، معرفت مناط مدح وذم، ثواب وعذاب است از  آن قصص وپندپذیر یافتن بالجنه والنار، ظهور خوف ورجاء و آن امور را رأی العین ساختن ودر آیات أحكام اسنتباط احکام خفیه به فحاول وایماءات ودر محاجت  (خصومت وزیدن وحجت آوردن)فرق ضاله معرفت اصل آن قبائح ولاحق ساختن.

متاسفانه امروزه فرق نوظهور که خود را منسوب به اهل سنت می دانند منکر دریای معانی و احکام الهی هستند.

واز صدور هیچ حکمی بر انجام دهندگان و عاملین این احادیث دریغ نمی کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن