اثبات تقلیدشرعی از مذاهب اربعهمسائل گوناگون

اصحاب بزرگوار نیز مقلد بودند

اصحاب بزرگوار نیز مقلد بودند

اتباع و تقلید یک چیز هستند; از این رو ما می گوییم: صحابه بزرگوار رضی الله عنهم اجمعین هم متبع و هم مقلد بودند .

چنانکه علامه ابن تیمیه رحمه الله می فرماید:

فٳن عَلِمَ أنّ مقلَّده مصیبٌ- کتقلید الرّسول أو أهل الٳجماع – فقد قلّده بحجةٍ.

;اگر مقلد یقین دارد از کسی که تقلید می کند او برصواب و راه راست است پس این تقلید درست است; چون بر مبنای دلیل از وی تقلید می کند. مانند تقلید صحابه کرام از پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلّم و تقلید عموم مسلمین از( ایمه چهارگانه)که برمذاهب فقهی آنها اجماع شده است.

(مجموعة الفتاوی ۱۴/۲۰مکتبه العبیکان)

عبارت علامه ابن تیمیه بیانگر این است که تقلید از ایمه اربعه که اجماع امت اسلامی بر آن صورت گرفته است جایز است; زیرا تقلید آنان بنابر حجت و دلیل است .

ودر اتفاق امت اسلام بر ایمه چهارگانه هیچ تردیدی وجود ندارد

لهذا تقلید یکی از ایمه جایز است .

همچنین معلوم شد که تقلید مطلقا مذموم نیست بلکه قابل ستایش نیز است

شاه ولی الله  محدث دهلوی رحمه الله می فرماید:

فأعلم أنّ الصحابة لایقلدونَ ٳلّا صاحب الشرع.

; بدان ! اصحاب بزرگوار به جز از صاحب شرع از کسی دیگر تقلید نمی کردند.

(به حواله تحفة المناظر ص ۱۱۵ )

شاه ولی الله به صراحت صحابه را مقلد پیامبر صلی الله علیه وسلم قرار داد .

اگر بین اتباع و تقلید فرقی وجود دارد

پس غیرمقلدان چه پاسخ به این نوشته ها دارند؟؟

اگر تقلید شرک است” کما هو زعم غیرالمقلدین” ; همان طور که لامذهبان می پندارند پس نظرشان در مورد تقلید اصحاب بزرگوار چیست؟

همچنین در مورد علامه ابن تیمیه و  شاه ولی الله که فرمودند صحابه مقلد بودند چگونه قضاوت خواهند کرد؟؟

دلایل ٳثبات تقلید:

دلیل۱)-يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ ) نساء: ۵۹

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [ فقهاء و مجتهدین] خود را!

به پیروی خدا ، رسول و اولو الامر دستور داد ، در دو تای اول لفظ أطیعــــــــــوا” را ذکر نمود و در آخری آن را ذکر نکرد .

برخی این گونه تفسیر کرده اند که اشاره به این است که اطاعت اولو الامر ، اطاعت حقیقی و مستقل نیست. اگر قول شان مطابق دو تای اول،(خدا و رسول) باشد پس خوب است وگرنه درست نیست.

صرفا خداوند شارع حقیقی است.

درست این است که اطاعت الله حقیقی است. اطاعت رسول و اولو الامر هر دو تا مجازی هستند به این دلیل که شارع حقیقی فقط الله است.

(شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نوحاً )شوری: ۱۳

ُآیینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم شارع مجازی است.

(القواعد فی علوم الفقه ص۲۴)

اما اولو الامر این جایگاه را ندارند; زیرا در کنار آن لفظ “أطیعــــــــــوا” ذکر نشده است . بدین جهت ما اطاعت اولی الامر را واجب لغیره  گفته آن را واجب لعینه نمی گوییم.

توضیح واژه اطاعت، اتباع و تقلید.

 

اطاعت در قول و فعل (گفتار و کردار) هر دوتا می باشد. یعنی اطاعت عام است.

اما اتباع در اصل وضع شده برای اتباع افعال، چنانکه در جلسه قبل بیان شد که اتباع و تقلید یک چیز اند.

یعنی الٳطاعة مشتملة علی الٳتباع ، و الٳتباع هو التقلید ، فالاطاعة مشتملة علی التقلید.

در ” أطیعــــــــــوا الله” یک نوع اطاعت یافته می شود که همان اطاعت فی القول است.

در “أطیعــــــــــوا الرسول”  هر دو نوع اطاعت قول و فعل (گفتار و کردار)

موجود است .

همین طور اطاعت أولو الأمر نیز شامل هر دو نوع اطاعت قول و فعل می باشد.

پس معنای آیه این طور است.

أطیعوا الله فی أقواله، و أطیعوا الرسول فی أقواله و أفعاله، و أطیعوا أولی الأمر منکم فی أقوالهم و أفعالهم.

اطاعت فی الفعل أتباع است و ٳتباع عین تقلید است; لأنّ ثبوت أحد المتساویین یستلزم ثبوت الآخر

; ثبوت یکی از دو چیز مساوی، مستلزم ثبوت دومی است.

فالمعنی أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم : أی قلّدوا الرسول و أولی الأمر منکم.

پس معنای آیه که فرمود:  اطاعت کنید از رسول و صاحبان امرتان.

یعنی از پیامبر و صاحبان امر تقلید کنید.

ادامه مبحث در مورد مصداق  اولو الامر هست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن