مسائل گوناگون

پرهیز از گزافه گویی و تکفیر مسلمین

پرهیز از گزافه گویی و تکفیر مسلمین

متاسفانه بسیاری از مردم بالخصوص غیرمقلدان که خداوند متعال هدایتشان کند در فهم عللی که موجب خروج فرد از دایره اسـلام و اطلاق کفر بر او می شود، دراشـتباه هسـتند؛ لـذا با کمترین مخالفتی حکم کفرِ فرد مسلم را صادر می کننـد با این طرز تفکر جز تعـداد انـدکی مسـلمان بر کره زمین باقی نخواهـد مانـد.

البته ما با حسن ظن با اعمال این عزیزان برخورد می کنیم و عملکرد آنها را اینگونه توجیه می کنیم که نیت خیر آنها و انگیزه امر به معروف ونهی از منکر موجب چنین برخورد افراطی گردیده است;ولی باید توجه داشت که آنها عنایت به این امر نکرده اند که امر به معروف ونهی از منکر باید از طریق حکمت وموعظه حسنه انجام شود ودر صورت نیاز به مجادله، واجب است که از بهترین شیوه کمک گرفته شود.

 

همانگونه که خداوند متعال می فرمایند:

 

( وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ ۖ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَإِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ )

العنكبوت:(۴۶)

 

و با اهل کتاب جز به روشی که آن بهتر است مجادله نکنید، مگر کسانی از آنان که ستم کردند، و بگویید :« به آنچه (از سوی خدا) بر ما نازل شده و آنچه بر شما نازل شده، ایمان آورده ایم، و معبود ما و معبود شما یکی است، و ما برای او تسلیم هستیم».

 

چنین شیوه هایی مقبول تر ونزدیکتر به هدف است وخلاف آن حماقت وخطاست.

بنابراین اگر با مسلمانی برخورد کردی که نماز می گزارد، واجبات را به جای می آورد واز حرام دوری می کند و در نشر دعوت الهی و به پاداشتن مساجد می کوشد وبه تعهدات اسلامی پایبند است، سپس او را به مطلبی دعوت کردی که ظاهرا تو آن را حق می پنداری و او دیدگاهی مخالف دیدگاه تو دارد واز گذشته نیز در قبول وانکار آن امر بین علما اختلاف بوده است، سپس مشاهده کردی که او زیر بار رأی ونظر تو نمی رود وتو او را به مجرد چنین مخالفتی تکفیر کردی ، در اینجا تو هستی که مرتکب گناهی بزرگ و زشت گردیده ای که خداوند از آن نهی نموده و از تو خواسته است که در این امور با حکمت ونیکی رفتار نمایی.

 

اجماع علما، بر عدم جواز تکفیر اهل قبله است؛ مگر موردی باشد که مسـتلزم نفی خداوند قادر یا شـرک آشـکاری باشدکه نتوان آن را تأویـل و توجیه نمود، یـا فردی منکر نبوت یـا چیزی از ضـروریات دین شود یا منکر چیزی شود که به صورت متواتر یا اجماع ازضروریات دین شناخته شده است.

 

مواردی که به عنوان ضـروریات دین شـناخته می شوند، اموری اند از قبیـل توحیـد، نبوت، خـاتمیت پیامبری محمـد صـلی الله علیه و آله وسلم، روزقیامت و حساب و جزا و بهشت و دوزخ که منکر آن تکفیر می شود، هیچ مسـلمانی در جهل به این امور معذور نیست مگر آنکه به تازگی وارد اسلام شده باشد که تا زمان آموزش این اصول، عذر او موجه است.

 

در حدیث بخاری از ابوهریره  نقل شده است که: ” إذا قال الرّجل لأخیه یا کافر فقد باء بها أحدهما ”

ترجمه:  هرگاه فردی برادر خویش را کافر خطاب کنـد، یکی از آن دو نفر به عقوبت آن بـدی دچار خواهـد شـد.

اگرحقیقتا کافر باشد به عقوبت کفرش و اگر نباشد فردی که او را چنین خطاب کرده است به عقوبت این اتهام دچار خواهد شد و چنین نسبتی را تنها کسی می تواند بدهد که ورود و خروج کفر و مرز بین کفر و ایمان را در شریعت نورانی اسلام بشناسد.

 

پس برای هر فردی جایز نیست که در این میدان قدم نهد و با وَهم و گمان و بدون اثبات و یقین و علم استوار حکم به تکفیر دهد واگر چنین شود، دامنه تکفیر گسترده می گردد و جز اندکی مسلمان بر زمین باقی نخواهد ماند.

همچنـانکه جـایز نیست تـا زمـانی که فرد ایمان دارد و به شـهادتین اقرار می کنـد به مجرد ارتکاب گناه به او نسـبت کفر داد که درحدیث آمده است:

َ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثٌ مِنْ أَصْلِ الْإِيمَانِ الْكَفُّ عَمَّنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَلَا نُكَفِّرُهُ بِذَنْبٍ وَلَا نُخْرِجُهُ مِنْ الْإِسْلَامِ بِعَمَلٍ وَالْجِهَادُ مَاضٍ مُنْذُ بَعَثَنِي اللَّهُ إِلَى أَنْ يُقَاتِلَ آخِرُ أُمَّتِي الدَّجَّالَ لَا يُبْطِلُهُ جَوْرُ جَائِرٍ وَلَا عَدْلُ عَادِلٍ وَالْإِيمَانُ بِالْأَقْدَار

سنن ابی داؤد رقم: ۲۱۷۰ِ

✓بیهقی

✓الاعتقاد والهدایه ص ۱۸۳

 سه چیز از اصـل ایمـان است:

متعرض نشـدن به کسـی که (لا إله الّا اللَّه) می گویـد که او را به واسـطه گناه وعملش نباید تکفیر و از اسـلام خارج نمود و دوم جهاد که نوشته شده از زمانی که خدا مرا مبعوث کرد تا زمانی که

امتم در آخرالزمان با دجال بجنگند که نه سـتم سـتمگران و نه عدل دادگران آن را تغییر نخواهد داد

و دیگري ایمان به تقدیر اسـت.

پس به برادران غیر مقلد توصیه می کنم که دست از تکفیر امت اسلامی بردارند که عاقبت لعن وتکفیر مستوجب نقصان دین و دنیا می گردد.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن