عقیدهمسائل گوناگون

عقیده ابوبکر بیهقی شافعیدر مورد استوی علی العرش

عقیده ابوبکر بیهقی شافعیدر مورد استوی علی العرش

وفی الجملة، یجب أن یُعلم أنّ ٳستواء اللّه سبحانه وتعالی، لیس بٳستواء اعتدالٍ عن اعوجاج، ولا استقرارٍ فی مکان،  ولامماسة لشی من خلقه، لکنّه مستوٍ علی عرشه کما أخبر، بلا کیف، بلا عین، بائن من جمیع خلقه، و أنّ ٳتیانه لیس باتیان من مکانٍ ٳلی مکانٍ، و أنّ مجیئه لیس بحرکة، و أنّ نزوله لیس بنقلة، وأنّ نفسه لیس بجسم ،وأنّ وجهه لیس بصوره، و أنّ یده لیست بجارحة، و أنّ عینه لیست بحدقة: و ٳنّما هذه أوصاف جاء بها التوقیف فقلنا بها و نفینا عنها التکییف، فقد قال: (لیس کمثله شئ)و قال :(ولم یکن له کفواً أحد).  وقال: (هل تعلم له سمیا).

?منبع:الاعتقاد و الهدایة الی سبیل الرشاد ص ۱۱۷

از امام ابوبکر احمدبن حسین

بیهقی شافعی متوفای ۴۵۸ هجری.

?مخلص کلام: لازم است که دانسته شود معنای استوا این نیست که خداوند سبحانه و تعالی کج بوده سپس راست شده است،

و استوا به معنای مستقرشدن در یک مکان نیست.

و استوا به معنای مماس بودن و چسبیدن به چیزی از مخلوقاتش نیست.

اما خداوند بر عرش خود استواء دارد همانگونه که خبر داده است، بدون کیفیت و عین (ذات).

خداوند از کلیه مخلوقاتش جدا است.

و همانا آمدن او به معنای آمدن از مکانی به مکانی دیگر نیست.

و آمدن او به معنای حرکت نیست.

و قطعا نزول خداوند، به معنای انتقال نیست.

همانا نفس او به معنای جسم نیست.

قطعا وجه او به معنای صورت نیست و ید او به معنای عضو نیست و عین او به معنای کاسه چشم نیست.

اینها اوصافی هستند بایستی در مورد آنها توقف نمود صرفا به آنها اعتقاد داشته و کیفیت را نفی کنیم.

چون خداوند می فرماید: لیس کمثله شئ; هیچ چیزی همانند او نیست. و فرمود :وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ

و برای او هیچگاه شبیه و مانندی نبوده است.

هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا

آیا مثل و مانندی برای او می‌یابی؟!

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 1 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن