مسائل گوناگونمناظرات

حکم داور (مناظره در مورد تقلید)

حکم داور (مناظره در مورد تقلید)

بین خالد حنفی و عبدالله مهاجر در رابطه با تقلید مناظره انجام گرفت.

خالد اعلام کرد: بنده خالد حنفی هستم…

منهج بنده: قرآن، سنت واجماع وقیاس است. تقلید فقهی از مذاهب اربعه را جایز می دانم

و عبدالله اعلام کرد:

از میان ادیان الهی دین اسلام را انتخاب کردم واز میان اینهمه مسلمان که ادعای اسلام دارن اهلسنت را انتخاب کردم ومنهج قرآن سنت صحیح برمنهج‌واصول سلف صالح واهلحدیث.

ابتدا از طرف داور اعلام شد حکم تقلید را بیان دارید

خالد حنفی گفت : تقلید جایز.

عبدالله مهاجرگفت:

تقلید هیچ دلیلی برش در کتاب وسنت صحیح برش نیست وهیچ گونه ثبوت از ائمه با ادله که بهش رسیدم.

اما از آنجایی که عبدالله از بیان حکم تقلید طفره می رفت، داور ایشان را ملزم کرد تا حکم تقلید را بصراحت اعلام نکند  مناظر به جلو نمی رود.

بلاخره عبدالله گفت:

وحکمش . بدعة وحرام.

سپس برای از آیه و حدیث ذیل برای حرمت تقلید استدلال گرفت.

یاایها آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول ولاتبطلو اعمالکم.

طلب العلم فریضه علی کل مسلم.

خالد در جواب گفت:

برادر محل استشهاد برای حرمت تقلید دراین ایه رو ب من نشان بده وبگو کدام مفسر ازاین ایه حرمت تقلید مراد گرفته وتفسیرکرده؟؟

همچنین خالد گفت:

ازین حدیث چگونه حرمت را ثابت می کنی؟

همچنین خالد گفت:

جناب عبدالله غیرمقلد درین آیه : مربوطه اطیعو االله واطیعوا الرسول.

هیچ قرینه بر حرمت تقلید وجود نداره حالانکه برای اثبات بدیهات باید ازایات محکم وصریح استدلال میگرفتی مثل این قول خداوند که میفرماید انما الخمر والمیسر رجس یا این ایه که خداوند میفرم حرمت علیکم المیته

درثانی شما چطور وبا چه استنادی وازاین ایه دلیل برحرمت گرفتی وکدام مفسر همچون شما ازآن برحرمت تقلید استناد کرده که بعدازنوبت من ب یک قول ازاقوال مفسرین استناد کنید

اماثبوت تقلید خداوند میفرماید اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامرمنکم.

ابن عباس رئیس المفسرین اولی الامر اصحاب العلم والدین تفسیرکرده اند مراجعه شود،تفسیرابن کثیر ذیل ایه

شیخ الاسلام میفرماید درکتاب مجموع الفتاوی اولی الامرگسانی هستن که خداوند اطاعتشان را واجب گردانده متن قول شیخ الاسلام رو وقت درخواست باأدرس دقیق میذارم.

برادر عبدالله… شما چطور مدعی هستید که از جواب دادن عاجزید؟

خالد: در ضمن حدیثی که فرستادی ضعیف ست…

تعجب میکنم از شما که دم از حدیث صحیح میزنی ولی ….بازم از حدیث ضعیف استدلال میکنی!!

همچنین خالد گفت:

همان طور که عرض شد این حدیث  ربطی ب تقلیدندارد چه برسد به حرمت آن

 

ثانیا:  نزدشما کسیکه ب احادیث ضعیف ومنکر استدلال کند گویا دروغ برپیامبربسته وجایگاهش جهنم هست طبق حدیث صحیح وصریح

 

این شما واقا عبدالله عزیز ک چطور به یک حدیث ضعیف استناد کرد

–  طلبُ العلمِ فريضةٌ على كلِّ مسلمٍ

الراوي:

عبدالله بن عمر المحدث:   ابن حبان  –   المصدر:  المجروحين  –   الصفحة أو الرقم:  ۱/۱۵۲خلاصة حكم المحدث:  ليس بصحیح

–  طلبُ العلمِ فريضةٌ على كلِّ مسلمٍ

الراوي:أنس بن مالك  المحدث:  الساجي    –   المصدر:  تعليقات على المجروحين  –   الصفحة أو الرقم:  ۱۰۲خلاصة حكم المحدث:  [ منكر ]

–  طلبُ العلمِ فريضةٌ على كلِّ مسلمٍ

الراوي: أنس بن مالك  المحدث:  البيهقي    –   المصدر:  شعب الإيمان  –   الصفحة أو الرقم:  ۲/۷۲۴خلاصة حكم المحدث:  ضعيف

 

اماثبوت تقلید ازروایت بخاری

باب اذاحاضت المراه فی الحج مشاهده کنید

۱۷۵۹- حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ عِكْرِمَةَ أَنَّ أَهْلَ الْمَدِينَةِ سَأَلُوا ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَنِ امْرَأَةٍ طَافَتْ ثُمَّ حَاضَتْ، قَالَ لَهُمْ تَنْفِرُ. قَالُوا لاَ نَأْخُذُ بِقَوْلِكَ وَنَدَعَ قَوْلَ زَيْدٍ. قَالَ إِذَا قَدِمْتُمُ الْمَدِينَةَ فَسَلُوا. فَقَدِمُوا الْمَدِينَةَ فَسَأَلُوا، فَكَانَ فِيمَنْ سَأَلُوا أُمُّ سُلَيْمٍ، فَذَكَرَتْ حَدِيثَ صَفِيَّةَ. رَوَاهُ خَالِدٌ وَقَتَادَةُ عَنْ عِكْرِمَةَ.

صحیح بخاری

تقلیدشخصی اهل مدینه از زیدبن ثابت عکرمه روایت میکند که اهل مدینه ازابن عباس رض از زنی که بعدازطواف حیض شده سوال کردن ابن عباس پاسخ دادند که برگردد

 

نکته حائز اهمیت اینجاست که ثابت میکند که اهل مدینه مقلدشخص زیدبن ثابت رض بودند

حالا به جواب اهل مدینه در پاسخ ابن عباس دقت کنیدکه چه جوابی دادند

 

قالوا لاناخذ بقولک و ندع قول زید

ماقول وپاسخ تورا نمیپذیریم وبه انچه که زید گفته عمل میکنیم

 

توجه داشته باشید:

اهل مدینه سوال کردن حضرت ابن،عباس پاسخ دادن اهل مدینه ازابن،عباس دلیل قولش را نخواستن یعنی صحابه اینگونه پیروی میکردن بدون درخواست دلیل.

نکته مهمتراینکه ابن عباس رض آنهارا بخاطرتقلیدازقول زیدسرزنش نکرد که چرا شماتقلیدشخصی از یک نفر رامیکنید

چرا ابن عباس تقلیدشخصی را تقلیدکورکورانه نگفت

 

حالا طبق این حدیث اهل مدینه ک اصحاب گرانقدر رسول خدابودند نمیدانستن ک تقلیدشخصی مذموم هست پس ثابت شد ک صحابه تقلیدشخصی میکردن و هیچ کس برآنها ایراد نمیگرفت

چنانچه واضحست در زمان خودپیامبر ص ایشان معاذبن،جبل را جهت استفتا وپاسخ وتعلیم دین ب یمن فرستاد وقطعا اهل یمن از ایشان تقلیدمیکردنداهل مکه ازابن عباس تقلیدمیکردن واهل مدینه از زیدبن ثابت تقلیدمیکردند ناگفته نماند ازاین دست روایات مصنف ابن ابی شیبه پرهست که نشان دهنده تقلیدست

جواب بدون طفره وحاشیه

خالد گفت:

جواب چهارم بنده به حدیث مذکور:

 

این حدیث با آیه ی ذیل تعارض دارد⇩⇩

 

Surah At-Taubah, Verse 122:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

 

شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند!

پس از اینکه نت عبدالله ضعیف بود آمده فرمود:

انچه که وجه استلال ایه شریف اوردم برای اتباع واطاعت که الله بما این دستور را داده که با اگاهی  از الله اطاعت کنیم؛ زیرا با تقلید نمیشود اطاعت درست را انجام داد وتقلید خودش منافی این حدیث هست که بر تمام مسلمان است که دینشان را یاد بگیرن

واز ایمه بزرگوار ثابتش که دعوت بر دوری از تقلید خود کردن، چنانچه امام ابوحنیفه رحمه الله میفرماید:

که اذا صح الحدیث فهو مذهبی.

وهمچنین فرموده یا ابا یوسف شاکرد امام

ویحک لاتکتب کل ما تسمع منی

انما انا بشر اقول الیوم وقولا وارجع عنه غدا.

خالد در جواب گفت:

جناب عبدالله دلایل شما رابنده نقض کردم وازشماخواستم ک دروقت خود برای دفاع ازایه واستدلال خود یک قول ازمفسران بیاری که گفته باشند ازاین ایه حرمت تقلید ثابته ک ندادید اگر تفسیرخودشماست که ارزشی نداره

 

وطبق حدیث پیامبرص ((من فسرالقرآن برایه فقدکفر))هرکس قران را طبق نظرخودش تفسیرکند کفرکرده. یاشما برای اثبات حرمت تقلید ازاین ایه مورداستدلال خود یک قول بیارید یا اعتراف کنید ک هیچ احدی ازمفسران ازاین ایه مثل شما دلیل برای حرام بودن نگرفتن

حدیثی ک دادید رو هم جواب ندادید وادله بنده رو هم نقض نکردید مامنتظر نقض شماهستیم.

عبدالله گفت:

من دلایل بر نقد وتقلید ارایه میکنم برادر خالد نقد خودشون شما بخونید به هر یکی از دلایل طرین قانع شدین بگیرین.

خالد گفت:

ببخشید به علت قطع بودن نت این پست را ندیدم…

اما جواب بنده به سه وجه می باشد:

۱. ایشان همین گفته  را با سند ومدرک برای ما اثبات کنند…

۲. بالفرض صحت این قول:

بله ائمه گفته اند مذهب ما بر پایه ی حدیث صحیح بنا شده یعنی یک وقتی فکر نکنید که پایه های مذهب ما بر حدیث ضعیف استوار هستند.

واین خود دلیل ما برای حقانیت مذاهب اربعه ست…

جواب سوم ارسال میشود⇩⇩

عبدالله گفت: – لا یحل لأحد أن یأخذ بقولنا ما لم یعلم من أین أخذناه = برای هیچ کس جائز نیست که گفته ما را  بگیرد تا اینکه نداند که ما آن را از کجا گرفته ایم .

خالد گفت:

داور من اعتراض دارم…ایشان هنوز نتوانسته ادعای خود را اثبات کند وبه سوالات بنده هم جواب نمی دهد.

در ضمن خالد  گفت:

لطفا سند این قول را بیاورید!!!!↯↯

– لا یحل لأحد أن یأخذ بقولنا ما لم یعلم من أین أخذناه = برای هیچ کس جائز نیست که گفته ما را  بگیرد تا اینکه نداند که ما آن را از کجا گرفته ایم ..

عبدالله بجای اینکه سند قول را ارایه دهد به منبع بسنده کرد.↯

بحواله از ابن عابدین در ” حاشیته على البحر الرائق ۱ / ۶۳ و ۶ / ۲۹۳ وفلانی در الإیقاظ ص ۵۰ می باشد)

 خالد گفت: یک سوال؟

آیا از امام اعظم تقلید را جایز میدانید که به سخن ایشان استدلال میکنی؟!

اگر پاسخ منفی هست بسم الله از قران وسنت دلیل بیاورید…چرا به حاشیه میروی؟

و خالد برای رد عبدالله،  قول امام احمد  را  ذکر کرد امام احمدبن حنبل ره منکران تقلید را فاسق وانکار کننده های علم وسنت پیامبرص میداند…

قال الامام احمد رحمه الله :

من زعم انه لا یری التقلیدولایقلددینه احدا فهو قول فاسق عندالله ورسوله ?وانما یرید بذالک ابطال الاثروتعطیل العلم والسنه و

التفرد بالرأي والکلام والبدعة والخلاف وهذه المذاهب والاقاويل التي وصفت مذاهب أهل السنة والجماعة واﻵثاروأصحاب الروايات وحملة العلم الدين الذين ادركناهم واخذنا عنهم الحديث وتعلمنا منهم السنن وكانوا أئمة معروفين ثقات اصحاب صدق يقتدى بهم ويؤخذعنهم ولم يكونوا اصحاب بدعة ولاخلاف ولاتخليط وهوقول أئمتهم وعلمائهم الذين كانواقبلهم فتمسكوا بذلك رحمكم الله وتعلموه وعلموه وبالله التوفيق .

طبقات حنابله امام ابن ابي يعلي الفراء ج۱ص۳۱  ج۱ص۶۵

ترجمه:

تقلید امام احمدبن حنبل رحمة الله فرمودند: کسی که معتقد به تقلید نباشد ومیگوید دردین ازکسی تقلید نمی کنم این سخن،سخن کسی است که نزدخداورسول فاسق می باشد.باین سخن می خواهد علم وسنت احادیث راابطال وتعطیل نماید. تک رایی وبدعت وخلاف ایجادکند. این مذاهب ونظریاتی که بیان کردم مذاهب اهل سنت والجماعه وراویان وعلمای دین است . ?کسانی که ازآنها علم آموخته ام آنها امامانى داراي… شهرت، معتمد راست گو بودند پیشوابودند. به آنها اقتدا می شود. اهل بدعت نبودند. گفته ونظریات آنها نظریات علمای قبل ازخودشان است. آن نظریات ومسایل رایادگرفتند وبه دیگران یاد دادند.

 

در اینجا پایان مناظره  اعلام شد.

آقای عبدالله طبق مدعای خود نتوانست برای حرمت تقلید یکی از ایمه چهارگانه از قرآن و حدیث استدلال صحیح کند.

چنانکه به یک آیه و حدیث استناد کرد که ربطی به حرمت تقلید نداشتند.در ضمن خالد

استدلال ایشان را نقض کرد اما عبدالله مهاجر پاسخگو نبود که از ارایه قرآن و  حدیث دلیل بیاورد

در آخر متوسل به اقوال ایمه شد که شاگردان مجتهد خود توصیه کرده بودند که تقلید نکنند. نه برای عوام.در ضمن خالد از ایشون سند اقوال را خواستند عبدالله از ارایه سند عاجز ماند.بنابراین اینجانب ابو حماد، شکست عبدالله مهاجر را اعلام می کنم.

 و به خالد تبریک عرض می کنم وما علینا الا البلاغ المبین

برچسب ها

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. السلام علیکم و رحمة الله و بركاته!
    عبدالحميد هستم از افغانستان ولایت نیروز. یک مشوره داشتم اگر امکانش است، این مناظره های که میکنید ب شکل pdf درست کنید و در دست رس عموم قرار دهید استفاده بیشتری ببرن ممنون میشیم.

    و جاه دارد ازشما و دوستان تان تشکری کنم که همچنین سایت را راه اندازی کردید. موفقباشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن