مسائل گوناگون

هُو شَهْرٌ أوّله رَحْمَةٌ وَأوسَطُه مَغْفرَةٌ وآخِره عِتقٌ مِن النّار

اعتراض به یک حدیث مشهور و پاسخ آن

غیرمقلدین می گویند:  حدیث ذیل ساختگی و  دروغ است*

*”هُو شَهْرٌ أوّله رَحْمَةٌ وَأوسَطُه مَغْفرَةٌ وآخِره عِتقٌ مِن النّار“*

ترجمه: دههء اول رمضان رحمت، دههء دوم آن مغفرت و دههء اخیر آن آزادی از جهنّم است.

پاسخ به غیرمقلدین: اینک حقیقت حدیث مذکور از لحاظ سند بررسی می شود .

این روایت در کتاب صحیح ابن خزیمة آمده است، امام بیهقی رحمة الله عليه نیز در شعب الایمان و الدعوات الکبیر این حدیث را نقل کرده اند.

علامه ابوبکر ابن ابی الدنیا نیز در کتاب فضائل رمضان این حدیث را نقل نموده اند.

تمام رجال این حدیث ثقه هستند.

بجز علی بن زید بن جدعان که برخی بر ایشان جرح وارد کرده اند.

البته بسیاری از محدثین ایشان را توثیق نموده اند .

امام ترمذی می فرماید:

*”صدوقٌ صدوقٌ”.* راستگو است، راستگو است.

(تذكرة الحفاظ للذهبى)

 

یعقوب بن شیبه می فرماید:

*وقال يعقوب بن شيبة “ثقة”.*

(تهذيب الكمال)

روایت علی بن زید بن جدعان را امام حاکم در المستدرک ۴۰۴۱ می گوید: *”هذا حديث صحيح”*

علامه ذهبی در تلخیص المستدرک ۸۵۴۳ می نویسد: ابن جدعان *”صالح الحديث”* و در صفحه ۸۶۹۹  المستدرك می نویسد:  *” ٳسناده قوى”*

امام عجلی نیز در ثقات خود آن را ذکر کرده اند.

علامه ابن حجر عسقلانی می نویسد:  *”الحافظ”.*

(لسان المیزان)

علامه ابن الملقن می نویسد :

*”وهو حسن الحديث”.*

(تحفة المحتاج)

دکتر عبد الملک دهیش در تخریج الأحادیث المختارة می نویسد:

*”اسناده حسن”.* (الاحاديث المختارة ۴۷۵)

علامه عبد العظیم منذری رحمة الله عليه نیز این حدیث را از سلمان رضی الله نقل نموده اند.  نزد ایشان این حدیث صحیح است یا لا اقل دال بر حسن بودن است .

بنابراین تضعیف شيخ ألباني در السلسة الضعيفة، حديث رقم: ۸۷۱ وقال: منكرٌ،  در مقابل تصحیح اکثر محدثین، باطل و فاقد اعتبار است.

به این دلیل تضعیف ایشان اعتبار ندارد; چون ایشان در یک جای همین راوی را ضعیف قلمداد می کند و در جایی دیگر روایت ایشان را صحیح می نویسد.

چنانکه آلبانی، روایت علی بن زید را در سنن ترمذی ۷۶۴  صحیح گفته اند.

در سنن ترمذی ۱۱۴۶ نیز روایت علی بن زید موجود است. امام ترمذی تحت آن می فرماید: *حَدیثٌ حَسَنٌ صَحیحٌ*

ناصر الدین آلبانی غیر مقلد نیز آن را صحیح تسلیم نموده اند.

 لهذا منکر و باطل گفتن این حدیث درست نیست.

متاسفانه غیرمقلدان به تقلید از آلبانی هرجا شیپور بدست گرفته اند که این روایت ضعیف یا منکر است.

بالفرض اگر این حدیث ضعیف باشد از آن جایی که در باب فضائل است به اجماع محدثین بیان کردن آن بلا اشکال است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن